سلامتی

آیا نوشیدن کاکائو می تواند شما را دقیق تر کند؟ فلاوانول های کاکائو یافت می شوند که اکسیژن رسانی و شناخت مغز را تقویت می کنند

محققان در مجله Scientific Reports گزارش دادند ، مغز بزرگسالان سالم سریعتر از یک چالش عروقی خفیف بهبود می یابد و اگر شرکت کنندگان از قبل فلاوانول کاکائو مصرف کنند ، در آزمایشات پیچیده عملکرد بهتری دارند . در این مطالعه ، 14 نفر از 18 شرکت کننده پس از مصرف فلاوانول ها ، این پیشرفت ها را مشاهده کردند.

Catarina Rendeiro ، محقق و مدرس علوم تغذیه در دانشگاه بیرمنگام که تحقیق را با اساتید روانشناسی دانشگاه ایلینوی در اوربانا-شامپاین ، مونیکا فابیانی و گابریل گراتون انجام داد.

رندیرو گفت: “فلاوانول ها مولکول های کوچکی هستند که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات و همچنین کاکائو یافت می شوند.” “آنها به میوه ها و سبزیجات رنگ روشن می دهند و معروف است که از عملکرد عروقی سود می برند. ما می خواستیم بدانیم که آیا فلاوانول ها به عروق مغزی نیز کمک می کنند یا خیر و آیا این می تواند تأثیر مثبتی بر عملکرد شناختی داشته باشد. “

این تیم افراد غیرسیگاری بزرگسال را که هیچ بیماری مغزی ، قلبی ، عروقی یا تنفسی شناخته شده ندارند ، استخدام کرد ، با این استدلال که هر گونه تأثیر در این جمعیت مشاهده می شود شواهد محکمی در مورد اینکه فلاوانول های غذایی می توانند عملکرد مغز را در افراد سالم بهبود ببخشند ، فراهم می کنند.

تیم تحقیق 18 شرکت کننده را قبل از مصرف فلاوانول کاکائو و در دو آزمایش جداگانه آزمایش کرد ، در یک آزمایش کاکائو غنی از فلاوانول و دیگری در طی آن کاکائو فرآوری شده با مقدار بسیار پایین فلاوانول مصرف کردند. نه شرکت کنندگان و نه محققان نمی دانستند که کدام نوع کاکائو در هر آزمایش آزمایش شده است. این طرح مطالعه دوسوکور باعث می شود انتظارات محققان یا شرکت کنندگان بر نتایج تأثیر نگذارد.

حدود دو ساعت پس از مصرف کاکائو ، شرکت کنندگان هوا را با 5٪ دی اکسید کربن – حدود 100 برابر غلظت طبیعی هوا – تنفس کردند. گراتون گفت ، این یک روش استاندارد برای به چالش کشیدن عروق مغز برای تعیین میزان پاسخ آن است.

وی گفت: بدن به طور معمول با افزایش جریان خون در مغز واکنش نشان می دهد.

وی گفت: “این اکسیژن بیشتری وارد بدن می کند و همچنین به مغز اجازه می دهد تا دی اکسید کربن بیشتری را از بین ببرد.”

تیم با استفاده از طیف سنجی نزدیک به مادون قرمز ، تکنیکی که از نور برای گرفتن تغییرات جریان خون در مغز استفاده می کند ، اکسیژن رسانی را در قشر پیشانی ، یک منطقه مغزی که نقش اساسی در برنامه ریزی ، تنظیم رفتار و تصمیم گیری دارد ، اندازه گیری کرد.

فابیانی گفت: “این به شما امکان می دهد تا اندازه مغز از دی اکسید کربن اضافی دفاع کنید.”

محققان همچنین شرکت کنندگان را با وظایف پیچیده ای به چالش کشیدند که آنها را ملزم به مدیریت خواسته های گاه متناقض یا رقابتی می کرد.

محققان دریافتند ، اکثر شرکت کنندگان پس از قرار گرفتن در معرض فلاوانول های کاکائو ، واکنش اکسیژن رسانی مغزی قوی تر و سریع تری داشتند.

رندیرو گفت: “سطح اکسیژن رسانی حداکثر در کاکائو فلاوانول بالا در مقایسه با کاکائو فلاوانول کم بیش از سه برابر بیشتر بود و پاسخ اکسیژن رسانی حدود یک دقیقه سریعتر بود.”

پس از بلعیدن فلاوانولهای کاکائو ، شرکت کنندگان همچنین در چالش برانگیزترین تستهای شناختی عملکرد بهتری داشتند و مشکلات را به درستی 11٪ سریعتر از آنچه در ابتدا یا هنگام مصرف کاکائو با فلاوانولهای کاهش یافته ، حل کردند. با این وجود هیچ تفاوت قابل اندازه گیری در عملکرد در کارهای آسانتر وجود نداشت.

رندیرو گفت: “این نشان می دهد که فلاوانول ها فقط در حین انجام کارهای شناختی مفیدتر هستند.”

محققان دریافتند که شرکت کنندگان در پاسخ خود به فلاوانولهای کاکائو متفاوت هستند.

رندیرو گفت: “اگرچه بیشتر افراد از مصرف فلاوانول بهره می بردند ، اما گروه كمی از آن بهره مند نبودند.” چهار نفر از 18 فرد مورد مطالعه پس از مصرف فلاوانول تفاوت معنی داری در پاسخ اکسیژن رسانی مغز نداشتند و همچنین عملکرد آنها در این آزمایش ها بهبود نیافت.

رندیرو گفت: “از آنجا که این چهار شرکت کننده از ابتدا بیشترین پاسخ اکسیژن رسانی را داشتند ، این ممکن است نشان دهد که افرادی که از قبل کاملاً مناسب هستند فضای کمی برای پیشرفت دارند.” “به طور کلی ، یافته ها نشان می دهد که بهبود فعالیت عروقی پس از قرار گرفتن در معرض فلاوانول به بهبود عملکرد شناختی مرتبط است.”

0/5 ( 0 نظر )

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *