دانستی ها سلامتی

برخی از ویروس ها می توانند شما را برای پشه ها جذاب تر کنند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که وقتی انسان‌ها و موش‌ها به ویروس‌های دنگی یا زیکا آلوده می‌شوند، یک ماده شیمیایی ترشح می‌کنند که ممکن است آنها را برای پشه‌ها جذاب‌تر کند، ناقلی که ویروس را منتقل می‌کند. تقریباً نیمی از جمعیت جهان در منطقه ای زندگی می کنند که در معرض خطر تب دنگی قرار دارد و با کمبود درمان، بسیاری از مناطق مبتلا به دنگی از میزان بالایی از عوارض و مرگ و میر رنج می برند.

اکنون، با در دست داشتن هویت ماده جذب کننده شیمیایی، محققان راهی برای کاهش انتشار آن در موش ها و کاهش دفعات نیش پشه کشف کردند: درمان با یک داروی تجاری موجود برای آکنه. این مطالعه در ژورنال Cell در 30 ژوئن 2022 منتشر شد.

 

ویروس های دنگی و زیکا برای زنده ماندن در طبیعت به پشه ها متکی هستند. وقتی پشه‌های سالم از میزبان آلوده نیش می‌زنند، می‌توانند خودشان آلوده شوند و ویروس را به سایر حیواناتی که در آینده از آنها تغذیه می‌کنند سرایت کنند.

گونگ چنگ، دانشمند ارشد این پروژه در دانشگاه تسینگ‌هوا، می‌گوید: «پشه‌ها برای شناسایی میزبان و هدایت رفتارهای اساسی بقا به حس بویایی خود متکی هستند. در ابتدای این مطالعه متوجه شدیم که پشه‌ها ترجیح می‌دهند موش‌های آلوده به دنگی و زیکا را جستجو کنند و از آنها تغذیه کنند.

برای بررسی اینکه چرا پشه ها میزبان های آلوده را ترجیح می دهند، تیم تحقیقاتی یک تجزیه و تحلیل شیمیایی بر روی نمونه های بو از موش ها و انسان های آلوده انجام دادند. دانشمندان عاملی را شناسایی کردند که باعث می‌شود بوی «خوشمزه‌تری» در آنها ایجاد شود، استوفنون است که در سطح غیرطبیعی بالایی در افراد آلوده وجود دارد. این ترکیب شیمیایی در بسیاری از میوه ها و برخی پنیرها نیز یافت می شود.

چنگ می‌گوید: «ما دریافتیم که فلاوی ویروس [مانند دنگی و زیکا] می‌تواند از افزایش آزادسازی استوفنون برای کمک به خود برای رسیدن به چرخه‌های زندگی مؤثرتر با جذاب‌تر کردن میزبان‌های خود برای ناقل‌های پشه استفاده کند.

 پیچیده بین میکروبیوتای پوست میزبان، فلاوی ویروس‌ها و پشه‌ها» توصیف کردند.

شایع ترین علامت دنگی تب با یکی از موارد زیر است: تهوع، استفراغ. کهیر؛ درد و درد (درد چشم، معمولاً در پشت چشم، عضله، مفاصل یا درد استخوانی)؛ درد شکم، حساسیت؛ استفراغ (حداقل 3 بار در 24 ساعت)؛ خونریزی از بینی یا لثه؛ استفراغ خون یا خون در مدفوع؛ احساس خستگی، بی قراری یا تحریک پذیری. علائم خفیف دنگی را می توان با سایر بیماری هایی که باعث تب، درد و درد یا بثورات پوستی می شوند، اشتباه گرفت.

هنگامی که فلاوی ویروس به میزبان حمله می کند، ویروس برای کنترل سطح یک پروتئین کلیدی که ترکیب میکروبیوم پوست – RELMα را تنظیم می کند، وارد جنگ با سلول های بدن میزبان می شود. اگر سلول ها برنده شوند، RELMα باکتری های تولید کننده استوفنون را کنترل می کند.

چنگ می‌گوید: «به طرز جالبی، ویروس‌های دنگی و زیکا با سرکوب بیان RELMα، تکثیر باکتری‌های پوستی تولیدکننده استوفنون را افزایش دادند. در نتیجه، برخی از باکتری ها بیش از حد تکثیر می شوند و استوفنون بیشتری تولید می کنند. ناگهان بوی این افراد بیمار برای پشه ها مانند سینی شیرینی های تازه پخته شده برای گروهی از کودکان پنج ساله است.

با درک واضح‌تر از نحوه تأثیر فلاوی ویروس بر میکروبیوم پوست، تیم به دنبال یافتن راهی برای کمک به سلول‌ها برای برنده شدن در طناب کشی شد. پس از بررسی ادبیات موجود RELMα، این گروه تصمیم گرفتند آزمایش کنند که آیا ایزوترتینوئین – یک مشتق ویتامین A که معمولاً به عنوان داروی آکنه استفاده می شود – ممکن است تولید استوفنون را سرکوب کند یا خیر.

آزمایش ساده بود: موش ها را با ایزوترتینوئین تغذیه کنید و آنها را در قفسی با پشه ها قرار دهید. نتایج دلگرم کننده بود. نویسندگان دریافتند که پشه‌ها از موش‌های آلوده تحت درمان با ایزوترتینوئین بیشتر از آنهایی که از حیوانات غیر آلوده تغذیه می‌کنند، تغذیه نمی‌کنند. چنگ می‌گوید: «تجویز رژیم غذایی ایزوترتینوئین در حیوانات آلوده به فلاوی ویروس، تبخیر استوفنون را با تغییر شکل باکتری‌های ساکن روی پوست میزبان کاهش داد.»

در آینده، چنگ و تیمش قصد دارند یافته های خود را در دنیای واقعی اعمال کنند. چنگ می‌گوید: «ما قصد داریم از طریق رژیم غذایی ایزوترتینوئین را در بیماران تب دنگی تجویز کنیم تا فعالیت پشه‌ها را با واسطه استوفنون کاهش دهیم.

از طرف پشه هم به این موضوع حمله می کنند. چنگ توضیح می‌دهد: «ما قصد داریم گیرنده‌های بویایی خاصی برای استوفنون در پشه‌ها شناسایی کنیم و ژن‌ها را از جمعیت پشه‌ها با فناوری محرک ژن حذف کنیم.» بدون گیرنده‌ها، پشه‌ها دیگر نمی‌توانند استوفنونی را که بسیار دوست دارند، حس کنند، که احتمالاً شیوع دنگی و سایر فلاوی ویروس‌ها را کاهش می‌دهد.

4.5/5 (2 Reviews)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *