تکنولوژی

تحقیقات نشان می دهد که جراحی رباتیک ایمن تر است و زمان بهبودی بیمار را 20 درصد بهبود می بخشد.

یک مطالعه جدید نشان داده است که جراحی رباتیک خطر کمتری دارد و دوره نقاهت سریع تری برای بیماران دارد

جراحی رباتیک که به عنوان جراحی با کمک ربات نیز شناخته می شود، جراحان را قادر می سازد تا انواع عملیات پیچیده را با دقت، انعطاف پذیری و کنترل بیشتری نسبت به روش های سنتی انجام دهند.

جراحی رباتیک اغلب با جراحی کم تهاجمی همراه است، که شامل روش هایی است که از طریق برش های کوچک انجام می شود. همچنین گاهی اوقات در برخی از روش های جراحی باز سنتی استفاده می شود.

رایج ترین سیستم جراحی رباتیک بالینی شامل یک بازوی دوربین و بازوهای مکانیکی با ابزارهای جراحی است. جراح در حالی که در ایستگاه کامپیوتر کنار میز عمل نشسته است، بازوها را کنترل می کند. این کنسول یک نمای سه بعدی با وضوح بالا و بزرگنمایی شده از محل عمل را در اختیار جراح قرار می دهد.

اولین کارآزمایی بالینی در نوع خود که توسط دانشمندان دانشگاه کالج لندن و دانشگاه شفیلد انجام شد نشان داد که استفاده از جراحی به کمک ربات برای برداشتن و بازسازی سرطان مثانه به بیماران این امکان را می‌دهد که خیلی سریع‌تر بهبود پیدا کنند و به میزان قابل توجهی (20%) زمان کمتری را صرف کنند. دربیمارستان.

این مطالعه که در 15 می در JAMA منتشر شد و توسط بنیاد اورولوژی با کمک مالی از بنیاد Champniss تامین شد، همچنین کشف کرد که جراحی رباتیک شانس بستری مجدد را به نصف کاهش می دهد (52٪) و چهار برابر “قابل توجه” را نشان می دهد. کاهش (77٪) در شیوع لخته های خون (ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریوی) – یک علت قابل توجه کاهش سلامت و عوارض – در مقایسه با بیمارانی که جراحی باز داشتند.

استقامت و کیفیت زندگی بیماران نیز بهبود یافته و فعالیت بدنی آنها افزایش یافته است که با گام های روزانه ثبت شده بر روی یک سنسور هوشمند پوشیدنی اندازه گیری می شود.

برخلاف جراحی باز، که شامل کار مستقیم جراح بر روی بیمار و برش های بزرگ در پوست و ماهیچه می شود، جراحی به کمک ربات به پزشکان امکان می دهد از راه دور ابزارهای کمتر تهاجمی را با استفاده از کنسول و نمای سه بعدی هدایت کنند. در حال حاضر فقط در چند بیمارستان بریتانیا ارائه می شود.

محققان می‌گویند این یافته‌ها قوی‌ترین شواهد تا کنون را در مورد مزایای بیماران از جراحی به کمک ربات ارائه می‌کند و اکنون از موسسه ملی تعالی بالینی (NICE) می‌خواهند تا آن را به عنوان یک گزینه بالینی در سراسر بریتانیا برای همه جراحی‌های بزرگ شکم از جمله کولورکتال در دسترس قرار دهد. ، گوارشی و زنان.

محقق ارشد، پروفسور جان کلی، پروفسور Uro-Oncology در بخش جراحی و علوم مداخله ای UCL و جراح مشاور در بیمارستان های دانشگاه کالج لندن، گفت: «علیرغم اینکه جراحی به کمک ربات به طور گسترده در دسترس است، هیچ بالینی قابل توجهی وجود نداشته است. ارزیابی فایده کلی آن برای بهبودی بیماران در این مطالعه ما می‌خواستیم مشخص کنیم که آیا جراحی با کمک ربات در مقایسه با جراحی باز، کاهش زمان سپری شده در بیمارستان، کاهش پذیرش مجدد، و منجر به سطوح بهتر تناسب اندام و کیفیت زندگی است یا خیر. در همه موارد، این نشان داده شد.

یک یافته غیرمنتظره کاهش چشمگیر لخته های خون در بیمارانی بود که تحت عمل جراحی رباتیک قرار می گرفتند. این نشان‌دهنده یک جراحی ایمن است که بیماران از عوارض بسیار کمتر، بسیج زودهنگام و بازگشت سریع‌تر به زندگی عادی سود می‌برند.»

پروفسور جیمز کاتتو، پروفسور جیمز کاتو، پروفسور جراحی اورولوژی در گروه سرطان و متابولیسم دانشگاه شفیلد، گفت: «این یک یافته مهم است. با استفاده از این جراحی پیشرفته زمان بستری شدن در بیمارستان کاهش می یابد و بهبودی سریعتر می شود. در نهایت، این فشار تخت بر روی NHS را کاهش می دهد و به بیماران امکان می دهد سریعتر به خانه بازگردند. ما شاهد عوارض کمتری از بهبود تحرک و زمان کمتری در رختخواب هستیم.

این مطالعه همچنین به روندهای آینده در مراقبت های بهداشتی اشاره می کند. به زودی، ممکن است بتوانیم بهبودی پس از ترخیص را زیر نظر داشته باشیم تا مشکلات در حال توسعه را پیدا کنیم. این امکان وجود دارد که ردیابی سطوح راه رفتن افرادی را که نیاز به ویزیت پرستار منطقه یا شاید معاینه زودتر در بیمارستان دارند، برجسته کند.

آزمایشات قبلی جراحی رباتیک بر نتایج درازمدت متمرکز شده است. آنها نرخ درمان سرطان مشابه و سطوح مشابهی از بهبودی طولانی مدت پس از جراحی را نشان داده اند. هیچ‌کدام به تفاوت‌ها در روزها و هفته‌های بلافاصله پس از جراحی نگاه نکرده‌اند.»

جراحی باز همچنان توصیه “استاندارد طلایی” NICE برای جراحی های بسیار پیچیده است، اگرچه تیم تحقیقاتی امیدوار است این امر تغییر کند.

پروفسور کلی افزود: “با توجه به یافته های مثبت، درک جراحی باز به عنوان استاندارد طلایی برای جراحی های بزرگ اکنون برای اولین بار به چالش کشیده شده است.

ما امیدواریم که همه بیماران واجد شرایطی که نیاز به عمل جراحی بزرگ شکم دارند، اکنون بتوانند گزینه جراحی رباتیک را داشته باشند.

ربکا پورتا، مدیر عامل بنیاد اورولوژی گفت: “مأموریت بنیاد اورولوژی ساده است – نجات جان انسان ها و کاهش رنج ناشی از سرطان ها و بیماری های اورولوژی. ما این کار را از طریق سرمایه‌گذاری در تحقیقات پیشرفته، آموزش پیشرو، و حمایت از آموزش متخصصان مراقبت‌های بهداشتی انجام می‌دهیم تا اطمینان حاصل شود که زندگی کمتری ویران خواهد شد.

ما مفتخریم که از زمان آغاز به کار خود در 27 سال پیش در قلب تغییرات گامی در درمان و مراقبت از بیماران اورولوژی بوده ایم و نتایج این کارآزمایی درمان و مراقبت بیماران مبتلا به سرطان مثانه را بهبود می بخشد.

سرطان مثانه جایی است که رشد بافت غیرطبیعی که به عنوان تومور شناخته می شود، در پوشش مثانه ایجاد می شود. در برخی موارد، تومور به عضله مثانه گسترش می یابد و می تواند منجر به سرطان ثانویه در سایر قسمت های بدن شود. سالانه حدود 10000 نفر در بریتانیا به سرطان مثانه مبتلا می شوند و بیش از 3000 برداشتن و بازسازی مثانه انجام می شود. این یکی از گران ترین سرطان ها برای مدیریت است.

یافته های آزمایشی

در 9 بیمارستان بریتانیا، 338 بیمار مبتلا به سرطان مثانه غیر متاستاتیک به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند: 169 بیمار سیستکتومی رادیکال به کمک ربات (برداشتن مثانه) با بازسازی داخل بدنی (فرایند برداشتن بخشی از روده برای ساختن مثانه جدید) انجام دادند. و 169 بیمار سیستکتومی رادیکال باز انجام دادند.

نقطه پایانی اولیه کارآزمایی، مدت اقامت در بیمارستان پس از جراحی بود. به طور متوسط، گروهی که به کمک ربات کمک می‌کردند، هشت روز در بیمارستان ماندند، در مقایسه با 10 روز برای گروه جراحی باز – بنابراین کاهش 20 درصدی. بستری مجدد در بیمارستان طی 90 روز پس از جراحی نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافت – 21٪ برای گروهی که به کمک ربات کمک می کند در مقابل 32٪ برای گروه باز.

20 پیامد ثانویه دیگر در 90 روز، 6 و 12 ماه پس از جراحی ارزیابی شد. این موارد شامل شیوع لخته خون، عوارض زخم، کیفیت زندگی، ناتوانی، استقامت، سطح فعالیت، و بقا (موارد بیماری) بود. همه پیامدهای ثانویه با جراحی به کمک ربات بهبود یافتند یا، اگر بهبود نیافته بودند، تقریباً برابر با جراحی باز بودند.

این مطالعه و مطالعات قبلی نشان می‌دهد که هم جراحی با کمک ربات و هم جراحی باز به همان اندازه در عود سرطان و طول بقا مؤثر هستند.

مراحل بعدی

تیم تحقیقاتی در حال انجام یک تجزیه و تحلیل اقتصادی سلامت برای تعیین سال زندگی تعدیل‌شده با کیفیت (QALY) است که تأثیر آن بر کمیت و کیفیت زندگی را شامل می‌شود.

مطالعات موردی بیمار

جان هاموند، بازنشسته، 75 ساله، از دانکاستر، گفت: «علائمم را خیلی طولانی رها کردم و متوجه شدم که تومور در مثانه دارم. من خوش شانس بودم که پروفسور کاتتو را دیدم و بعد از اینکه گزینه هایی به من داده شد، عمل جراحی را برای برداشتن مثانه و قرار دادن استوما انتخاب کردم.

من این عمل را در آگوست 2019 انجام دادم و می‌دانستم که این عمل جراحی رباتیک در آزمایشی است و مشتاق شرکت در آن بودم. در واقع، من خوشحال بودم که در موقعیتی بودم که بتوانم در آینده با این نوع جراحی به دیگران کمک کنم. عملیات موفقیت آمیز بود و کل تیم به شدت حمایت کردند.

“به طرز شگفت انگیزی، روز بعد پیاده روی می کردم و پیشرفت بسیار خوبی داشتم و هر روز پیاده روی خود را بهبود می بخشیدم. من هیچ دردی نداشتم و فقط باید با کیسه استوما سازگار می شدم. من پس از عمل به طور کامل بهبود یافته ام و در تمام مدت می دانستم که در دستان حرفه ای هستم. من حدود پنج روز پس از جراحی در خانه بودم و از پروفسور کاتتو و تیمش سپاسگزارم که مجبور نشدم بیش از حد لازم در بیمارستان بمانم.

فرانسیس کریستنسن اسندون، از هرتفوردشایر، می گوید: “من به سرطان مثانه مبتلا شدم و پس از یک دوره شیمی درمانی، پیشنهاد شد که مثانه ام را برداریم. تحت نظر پروفسور جان کلی، من تحت عمل جراحی رباتیکی قرار گرفتم تا مثانه مادری ام را برداشتم که با مثانه جدیدی که از روده ساخته شده بود جایگزین شد. عمل موفقیت آمیز بود و من خیلی زود پس از جراحی بیدار بودم و راه می رفتم. پس از انجام عمل در آوریل، در اواسط ژوئن به سر کار و باشگاه برگشتم. من به زندگی عادی و فعال ادامه دادم و همیشه از پروفسور کلی و تیمش برای مراقبت و حمایتشان سپاسگزارم.

5/5 ( 1 نظر )

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *