اخبار زیست شناسی

درست مانند زنبورهای عسل ، زنبورها برای اکوسیستم ها ، اقتصاد و سلامت انسان بسیار ارزشمند هستند

بر اساس یک مقاله مروری جدید به رهبری محققان دانشگاه کالج لندن و دانشگاه آنجلیای شرقی ، به دلیل داشتن نقش حیوانات شکارچی ، گرده افشانی و موارد دیگر ، زنبورهای سزاوار هستند که مانند سایر حشرات مانند زنبورهای عسل بسیار ارزشمند باشند.

این مطالعه که در Biological Reviews منتشر شده است  ، شواهدی از بیش از 500 مقاله دانشگاهی را برای بررسی چگونگی کمک 33،000 گونه زنبورهای سوزننده (اکولئات) به اکوسیستم آنها جمع آوری می کند ، و اینکه چگونه این می تواند برای اقتصاد ، سلامت انسان و جامعه مفید باشد.

پروفسور سیریان سامنر (محقق UCL برای تنوع زیستی و تحقیقات محیطی ، UCL Biosciences) نویسنده اصلی این مقاله گفت: “زنبورها یکی از آن حشراتی است که دوست داریم از آنها متنفر باشیم – و با این وجود زنبورهایی که نیش می زنند نیز به دلیل گرده افشانی محصولات ما و تولید عسل جایزه دارند. در مطالعه قبلی متوجه شدیم که نفرت از زنبورهای زنبورى عمدتاً به دلیل ناآگاهى گسترده در مورد نقش زنبورها در اکوسیستم ها و چگونگى مفید بودن آنها برای انسان است.

“زنبورهای زنبور عسل نسبت به سایر حشرات مانند زنبورهای عسل کم مطالعه می شوند ، بنابراین ما فقط در حال درک صحیح از ارزش و اهمیت خدمات اکوسیستم آنها هستیم. در اینجا ، ما بهترین شواهد موجود را بررسی کرده ایم و دریافتیم که زنبورها می توانند به اندازه سایر حشرات محبوب مانند زنبورها ارزش داشته باشند ، فقط اگر فرصت بیشتری به آنها بدهیم. “

زنبورها از مهمترین شکارچیان سایر حشرات هستند. شکار حیوانات توسط حشرات – به عنوان کنترل بیولوژیکی برای محافظت از محصولات – حداقل 416 میلیارد دلار (ایالات متحده) سالانه در سراسر جهان ارزش دارد. با این حال ، این رقم تقریباً به طور کامل از مشارکت درنده های شکاری شکار چشم پوشی می کند. این بررسی نشان می دهد که چگونه نقش زنبورها به عنوان شکارچیان ، آنها را برای کشاورزی ارزشمند می کند. زنبورها جمعیت بندپایان را تنظیم می کنند ، مانند شته ها و مرواریدهایی که به محصولات آسیب می رسانند. گونه های زنبورهای منزوی معمولاً متخصص هستند که ممکن است برای مدیریت یک آفت خاص مناسب باشند ، در حالی که زنبورهای اجتماعی از شکارچیان عمومی هستند و به ویژه به عنوان یک منبع کنترل محلی برای طیف وسیعی از آفات گیاه خوار مفید هستند.

محققان می گویند که زنبورهای خانگی می توانند به عنوان اشکال پایدار کنترل آفات در کشورهای در حال توسعه ، به ویژه مناطق گرمسیری ، که در آن کشاورزان می توانند جمعیت گونه های محلی زنبور را با حداقل خطر برای محیط طبیعی وارد کنند ، مورد استفاده قرار گیرند. پروفسور سامنر و همکارانش به تازگی مطالعه ای منتشر کرده اند که گونه های معمول زنبورها شکارچیان موثری هستند که می توانند آفات را در دو محصول با ارزش بالا ، ذرت و نیشکر ، در برزیل مدیریت کنند.

این بررسی همچنین خدمات گرده افشانی ارائه شده توسط زنبورها را برجسته می کند. گرده افشانی توسط حشرات برای کشاورزی حیاتی است و اهمیت اقتصادی آن بیش از 250 میلیارد دلار (ایالات متحده) در سال در سراسر جهان ارزیابی شده است.

محققان شواهدی از بازدید زنبورها از 960 گونه گیاهی پیدا کردند. این شامل 164 گونه است که برای گرده افشانی کاملاً به زنبورها وابسته هستند ، مانند برخی از گونه های ارکیده که برای جذب زنبورهایی که به آنها تکیه می کنند سازگاری پیدا کرده اند ، مانند ظاهری که از قسمت انتهایی زنبورهای ماده تقلید می کند. بسیاری از زنبورها همچنین گرده افشان هایی هستند كه از طیف وسیعی از گیاهان بازدید می كنند ، بنابراین محققان می گویند اگر یك گیاه گیاه گرده افشانی اولیه خود را از دست دهد ، می توانند به عنوان “گرده افشان پشتیبان” عمل كنند.

در این بررسی همچنین سایر موارد استفاده از زنبورهای زنبور مانند داروهایی که از زنبورد حاصل می شود ، توضیح داده می شود ، زیرا زهر و بزاق آنها دارای خاصیت آنتی بیوتیکی است ، در حالی که زهر زنبور جلیقه زرد در درمان سرطان نویدبخش است. زنبورها حتی ممکن است یک منبع غذایی با ارزش باشند ، زیرا لاروهای آنها قبلاً در بعضی از کشورهای گرمسیری برای تهیه غذا برداشت شده است.

دکتر آلساندرو سینی ، همکار نویسنده (مرکز تحقیقات تنوع زیستی و محیط زیست UCL ، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه فلورانس) گفت: “ارزش زنبورها در حمایت از محصولات ما هنوز درک نشده است. ما امیدواریم که با بازسازی اعتبار بد آنها ، در مجموع بتوانیم بیشترین ارزش را از این موجودات جذاب کسب کنیم. “

اولین نویسنده مقاله ، رایان بروک (دانشگاه آنگلیای شرقی) گفت: “در کنار سایر حشرات ، بسیاری از گونه های زنبور از عواملی مانند تغییر آب و هوا و از بین رفتن زیستگاه در حال کاهش هستند. به همین ترتیب ، نیاز مبرم به رسیدگی به حفاظت از آنها و اطمینان از ادامه بهره مندی زیستگاهها از خدمات گسترده اکوسیستم که زنبورها ارائه می دهند ، وجود دارد. “

5/5 ( 1 نظر )

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *