دسته بندی نشده

رادیولوژیست ها هشدار می دهند: اثرات ناشی از کووید-19 ممکن است منجر به مرگ و میر بیشتر از سرطان شود

بر اساس مطالعه‌ای که هفته آینده ارائه شد، کاهش قابل‌توجه در تصویربرداری CT برای سرطان حتی پس از اوج‌گیری همه‌گیری کووید-19 در سال 2020 ادامه داشت و تشخیص و درمان را به تاخیر انداخت و احتمال سرطان‌های پیشرفته‌تر و نتایج ضعیف‌تر را برای بیماران در آینده افزایش داد. در نشست سالانه انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی (RSNA).

مطالعات متعدد تأثیر شدید کووید-19 بر مراقبت‌های بهداشتی ایالات متحده را نشان داده‌اند، زیرا این بیماری همه‌گیر بیمارستان‌ها را پر کرده و ظرفیت تصویربرداری را در اوج خود از مارس تا اوایل مه 2020 کاهش داده است. با این حال، مطالعات کمی تأثیرات ماندگار این همه‌گیری را بر تصویربرداری سرطان بررسی کرده‌اند.

برای مطالعه جدید، محققان بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) و دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون، آزمایش‌های سی تی سی‌تی مرتبط با سرطان را در سه دوره سال 2020 مقایسه کردند: مرحله قبل از COVID (ژانویه تا اواسط مارس)، اوج کووید (اواسط مارس) تا می) و اوج پس از کووید (از می تا اواسط نوامبر). آنها حجم CT و نوع مراقبتی که از طریق تصویربرداری ارائه می شود را بررسی کردند.

همانطور که انتظار می رفت، حجم CT در طول اوج COVID به طور قابل توجهی کاهش یافت. CT برای غربالگری سرطان 82٪ کاهش یافت، در حالی که CT برای کارهای اولیه، سرطان فعال و نظارت بر سرطان نیز کاهش قابل توجهی داشت. حجم غربالگری سرطان و آزمایش اولیه در دوره اوج پس از کووید، بهبود نیافت و به ترتیب 11.7 و 20 درصد نسبت به تعداد قبل از کووید کاهش یافت.

مارک سوچی، نویسنده ارشد این مطالعه، رادیولوژیست اورژانس در MGH و مدیر اجرایی MGH، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: “کاهش در طول اوج کووید به دلیل دستورات ماندن در خانه و تعداد بخش های تصویربرداری که به عنوان یک اقدام احتیاطی تعطیل شدند، انتظار می رفت.” MESH انکوباتور، یک مرکز نوآوری و کارآفرینی داخلی. زمانی که عمل‌های طبیعی از سر گرفته می‌شوند، انتظار دارید که از این بیماران به شیوه‌ای عادلانه تصویربرداری شود، اما در واقع، معلوم می‌شود که اینطور نبوده است.»

تداوم کاهش CT برای غربالگری سرطان و کار اولیه احتمالاً به معنای افزایش تعداد بیماران مبتلا به سرطان های پیشرفته در آینده است.

دکتر سوچی گفت: “ما انتظار داریم که به دلیل این واقعیت که این بیماران قادر به انجام تصویربرداری معمول خود نبودند، شاهد افزایش عوارض و مرگ و میر باشیم.” “همچنین می توانید حدس بزنید که آنها احتمالاً قرارهای بعدی انتخابی معمول خود را نیز نداشته اند.”

کاهش تصویربرداری CT به ویژه بر محیط سرپایی تأثیر گذاشت، زیرا استفاده از مراکز بزرگ دانشگاهی به سمت بیمارستان‌های اجتماعی و بخش اورژانس (ED) تغییر کرد. CT های مرتبط با سرطان در ED در واقع در دوره اوج پس از کووید افزایش یافت.

اوتاویا زاترا، نویسنده این مطالعه، دانشجوی سال چهارم پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد، گفت: ED مکانی در سیستم مراقبت های بهداشتی آمریکا است که در آن افراد می توانند بدون توجه به موقعیت، کمک دریافت کنند. با این حال، از دیدگاه سیستمی، بهترین مراقبت از نظر پیشگیری در محیط سرپایی انجام می شود.

به گفته محققان، احتمال قرار گرفتن در معرض COVID-19 به احتمال زیاد باعث شده بسیاری از بیماران سرطانی تمایلی به مراجعه به بیمارستان‌های بزرگ و مراکز مراقبت اولیه نداشته باشند. در نتیجه، ممکن است ویزیت را به تعویق انداخته باشند تا زمانی که علائم بیش از حد قابل توجه باشد که نمی توان نادیده گرفت.

زاترا گفت: «وقتی تصویربرداری تشخیصی اولیه در اتاق اورژانس انجام می‌شود، این نشان می‌دهد که افراد ماه‌ها و ماه‌ها علائم سرطان را داشتند و با ارائه‌دهندگان مراقبت‌های اولیه خود معاینه نمی‌کردند. در نهایت، علائم آنقدر بد شد که نتوانستند آن را در خانه کنترل کنند.

یافته‌های مطالعه بر موقعیت آسیب‌پذیر بیماران سرطانی در همه‌گیری تاکید می‌کند.

دکتر سوچی گفت: “ما نیاز به آگاهی و اطلاع رسانی بهتر نسبت به جمعیت بیماران سرطانی داریم.” به عنوان مثال، اگر بیمار باید غربالگری سالانه سرطان ریه را با سی تی اسکن انجام دهد، باید مطمئن شویم که او می‌تواند و باید آن غربالگری را بدون توجه به کووید انجام دهد. تاخیر در غربالگری به ناچار منجر به تاخیر در تشخیص و افزایش عوارض می شود.

روند استفاده از تصویربرداری از انحراف منابع بیشتر به مراکز اجتماعی برای مراقبت از بیمارانی که ممکن است از بیمارستان‌های دانشگاهی بزرگ اجتناب کنند، پشتیبانی می‌کند. این روند همچنین اهمیت یک سرویس تصویربرداری ED قوی با پوشش یک شبه در مراکز پزشکی دانشگاهی و مراکز خصوصی را برجسته می کند.

دکتر سوچی گفت: “حتی مراکز کوچکتر نیز باید به فکر پوشش تصویربرداری 24 ساعته ED برای رفع نیازهای این بیمارانی باشند که منحرف می شوند.”

محققان امیدوارند که یک مطالعه بعدی برای ردیابی حجم تصویربرداری CT تا سال 2021 انجام دهند. آنها همچنین می خواهند به نقش عواملی مانند نژاد، زبان و درآمد در دسترسی به تصویربرداری سرطان در طول همه گیری جهانی توجه کنند.

5/5 ( 1 نظر )

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *