زمین

سپرده های غاری نشان می دهد که پرمافراست 400،000 سال قبل ذوب شده است ، در حالی که دما بیش از امروز نبود

رسوبات غاری نشان می دهد که ذوب شدن تاخیر یخ زدگی پلیستوسن ، سطح پیش بینی نشده انتشار CO2 وجود ندارد.

محققان ایالات متحده و کانادا در نسخه علمی Science Advances گزارش دادند ، در 1 میلیون سال گذشته که آب و هوای جهان چندان گرم نبود ، زمین منجمد یخ زده قطب شمال در آمریکای شمالی چندین بار ذوب شد .

یخ زدایی قطب شمال دو برابر بیشتر از جو حاوی کربن است. اما محققان دریافتند كه ذوب – كه ذخایر دی اکسید كربن جدا شده در اعماق گیاهان منجمد را دفع می كند – با افزایش سطح CO2 در جو همراه نیست. این یافته شگفت آور بر خلاف پیش بینی هاست که با گرم شدن سیاره ، حجم این ذخایر کربن طبیعی می تواند به میزان قابل توجهی به CO2 تولید شده توسط فعالیت های انسانی اضافه شود ، ترکیبی که می تواند باعث افزایش اثرات اقلیمی گازهای گلخانه ای شود.

دانشکده بوستون ، دانشیار دانشکده بوستون زمین و علوم محیطی جرمی شاكون ، یكی از نویسندگان این تحقیق است.

این تیم در حال پیگیری مطالعه 2020 بودند که تاریخ نمونه هایی از غارهای سیبری را تعیین کرد. این تحقیق تا حدود 400000 سال پیش به سوابق ذوب شدن یخ زدگی برف دست یافته است ، اما از آن زمان تاکنون اندک است. شاكون ، فوق تخصص كلیماتولوژی ، گفت: از آنجا كه این مطالعه فقط بر روی یك منطقه خاص متمركز بود ، محققان تلاش كردند تا جستجو برای نمای نمایشی تر از منطقه قطب شمال را گسترش دهند.

طی دو سال ، محققان تاریخ 73 رسوب غار را از چندین غار در حال حاضر یخ زده در کانادا قرار دادند. این رسوبات سرنخ های داستانی از تاریخ اقلیم شناسی ارائه می دهند زیرا آنها فقط در هنگام ذوب شدن زمین و چکیدن آب در غار تشکیل می شوند. دانشمندان با قدمت قدمت عصر غارهای مقدس توانستند تعیین کنند که مناطق در گذشته چه زمانی ذوب شده اند.

شاكون اظهار داشت كه نتایج بسیار شبیه به مطالعه قبلی سیبری است و حاكی از آن است كه یخ زدایی قطب شمال در دوره های یخبندان طی دو میلیون سال گذشته پایدارتر شده است.

اما او گفت این تیم با کمال تعجب متوجه شد که بسیاری از غارهای اسکلتی در قطب شمال مرتفع تر از آنچه انتظار می رود جوان تر است. سن نسبتاً جوان آنها به معنای ذوب شدن یخ زدگی است که باعث تشکیل ذخایر معدنی می شود در حالی که جهان خیلی گرمتر از امروز نبود.

هسته های رسوبی از اقیانوس منجمد شمالی به آنچه ممکن است در آن زمان رخ داده باشد اشاره دارد.

شاكون گفت: “تابستان ها قبل از 400000 سال پیش یخبندان نبودند.” “این باعث گرم شدن بیشتر زمین در طول تابستان و عایق بندی آن در زیر برف های عمیق تر در زمستان می شود و باعث آب شدن زمین می شود.”

وی افزود ، این نظریه در صورت صحت باعث نگرانی می شود. “از زمان تولد من نیمی از یخ های دریای قطب شمال ناپدید شده است ، بنابراین این ممکن است باعث شود که یخ زدگی مجدد دوباره آسیب پذیرتر شود.”

دوم ، سوابق مربوط به جو باستان نشان می دهد که سطح گازهای گلخانه ای در فواصل گذشته ذوب شدن یخ زدگی که شناسایی کردیم ، بالاتر نبوده است – این تعجب آور است زیرا دیدگاه استاندارد این است که هنگام ذوب شدن یخ زدایی ، یخ زدگی مقدار زیادی کربن باید در جو منتشر شود.

شاكون گفت: این یافته ها نیاز به تحقیقات بیشتر دارد تا بفهمد چه چیزی باعث می شود كه یخ زدگی در یك دوره در گذشته گرمتر نشود و چرا شواهد اندكی در مورد انتشار زیاد كربن در آن زمان وجود دارد.

شاكون گفت: “این یافته ها به راحتی با پیش بینی های معمول گرمایش زمین برای آینده سازگار نیست.” وی افزود: “این ممکن است بدان معنی باشد که دانشمندان فرآیندهای نادیده گرفتن مانع از برفک شدن یخ زدگی ازدیاد یخ زدگی را افزایش داده اند. از طرف دیگر ، ممکن است وقایع تدریجی ذوب در گذشته به قدری کند بوده که CO2 آزاد شده توسط اقیانوس ها یا گیاهان در جاهای دیگر جذب شود – وضعیتی که ممکن است برای گرم شدن خیلی سریعتر امروز صدق نکند. “

5/5 ( 1 نظر )

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *