زمین

محققان آمریكایی و ایرانی با هم روی ترمیم دریاچه ارومیه كار می كنند

در یک تبادل نادر ، دانشمندان و مهندسان منابع آب از ایران و یوتا در یک تحقیق علمی جسورانه برای احیای یکی از بزرگترین دریاچه های شور جهان همکاری می کنند.

دریاچه ارومیه – دریاچه نمکی عظیم در شمال غربی ایران و خواهر دریاچه نمک بزرگ یوتا – طی دو دهه گذشته تقریباً 95 درصد از حجم خود را از دست داده است. با پایین آمدن سطح آب ، شوری افزایش می یابد ، جمعیت میگوهای آب نمک دریاچه و فلامینگوها و سایر گونه های پرندگان را که برای تهیه غذا به میگو بستگی دارند ، تهدید می کند. سطح دریاچه به قدری کم است که در برخی از استراحتگاه های ساحلی ، قایق های گردشگری قبل از رسیدن به عمق مناسب ، باید با تراکتور یک کیلومتر (0.6 مایل) یا بیشتر از ساحل کشیده شوند. علاوه بر این ، پل های زمینی جدیدی در بستر دریاچه در حال خشک شدن در حال شکل گیری هستند که به شکارچیان سرزمین اصلی اجازه می دهد پستانداران در معرض خطر زندگی در جزایر جنوبی را تهدید کنند. بستر گسترده و خشک دریاچه برای پنج میلیون ساکن ساکن حوضه دریاچه ارومیه مشکل گرد و غبار رو به رشد ایجاد می کند. علاوه بر این ، صنعت بوم گردی منطقه سقوط کرده است ،

استادیار سیما و نویسنده اصلی استاد دانشگاه تربیت مدرس در ایران گفت: “ما در نقطه اوج هستیم.” “هر مرحله مهم است. ما باید اکنون اقدام کنیم. “

از کار سیما برای به روزرسانی یک میلیارد دلاری برنامه احیای دریاچه ارومیه در ایران استفاده خواهد شد. در سال 2018 ، وی با کمک بورس تحصیلی بنیاد خانواده سمنانی به یوتا سفر کرد تا با استاد منابع آب دانشگاه ایالتی یوتا ، دیوید روزنبرگ ، که در زمینه مدیریت یکپارچه آب و صرفه جویی آب در حوضه رودخانه های غرب آمریکا ، از جمله رودخانه هایی که دریاچه نمک بزرگ تغذیه می کنند ، همکاری کند. پروفسور وین وورتسبو ، سارا نول و کارین کترینگ از کالج منابع طبیعی USU SJ & Jessie E. Quinney همچنین در بخش های لیمولوژی و اکولوژی این تحقیق چند رشته همکاری کردند.

این تیم 40 سال داده را برای تعریف هشت معیار که سلامت دریاچه ارومیه و بسیاری از اکوسیستم های آن را تعریف می کند ، جمع آوری کرد. یافته های آنها در آخرین نسخه ژورنال Hydrology: مطالعات منطقه ای منتشر شد . یک یافته کلیدی نشان می دهد که تعیین سطح آب هدف لزوماً حل مشکلات دریاچه ارومیه نخواهد بود.

روزنبرگ گفت: “ما نمی توانیم بگوییم که بازگرداندن دریاچه به تعدادی جادو وضعیت کلی را بهبود می بخشد.” “در عوض ، ما باید در نظر بگیریم که چگونه خدمات اکوسیستم دریاچه به هم پیوسته اند و چگونه سطح دریاچه متغیر با گذشت زمان بر این سیستم ها تأثیر می گذارد.”

سیما گفت: “ما باید تنوع سطح دریاچه را بپذیریم و تلاش های خود را برای احیا در جایی که معنا دارد متمرکز کنیم. “ترمیم کار ساده ای نیست. این مسئولیت همه است و ما برای ایجاد تغییرات معنی دار به حمایت عمومی نیاز خواهیم داشت. “

مشکلات پیش روی دریاچه ارومیه فقط مربوط به ایران نیست. سطح آب دریاچه گریت نمک نیز در سالهای اخیر در پایین ترین سطح قرار دارد و مشکلات مشابه پل های زمینی ، گرد و غبار ، تغییر شوری و آسیب های زیست محیطی کارشناسان را نگران کرده است.

محققان برای ارتقا transp شفافیت و تکرارپذیری در علوم و تشویق به همکاری های بیشتر ، مقاله خود را برای دسترسی آزاد (به صورت رایگان برای خوانندگان) منتشر کرده و داده ها و کد خود را در مخزن HydroShare.org به اشتراک گذاشته اند.

سیما گفت: “این همکاری بین محققان ایالات متحده و ایران بسیار ارزشمند است زیرا ما در این موضوع اشتراکات زیادی داریم.” “فقط با هم می توانیم بفهمیم که چگونه این مشکلات را حل کنیم.”

5/5 ( 1 نظر )

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *