سلامتی

محققان راهی برای “خاموش کردن” آلرژی به بادام زمینی یافته اند

تغییرات سیستم ایمنی می تواند باعث بهبود آلرژی بادام زمینی شود

پتانسیل درمان های جدید و متمرکزتر آلرژی اکنون به لطف شناسایی تغییرات کلیدی ایمونولوژیکی که امکان بهبود آلرژی بادام زمینی را در کودکان فراهم می کند، امکان پذیر است.

برای اولین بار، محققان کشف کردند که شبکه های ژنی خاص برای انتقال از حساسیت به بادام زمینی به بهبودی بالینی پس از درمان ترکیبی ایمونوتراپی خوراکی پروبیوتیک و بادام زمینی دوباره سیم کشی می شوند.

این تحقیق که توسط مؤسسه تحقیقاتی کودکان مرداک (MCRI) و مؤسسه Telethon Kids هدایت شد، کشف کرد که برنامه‌ریزی مجدد شبکه به طور موثری پاسخ ایمنی آلرژیک را که باعث ایجاد آلرژی غذایی می‌شود، خاموش می‌کند. این مطالعه در مجله آلرژی منتشر شد. 

پروفسور مرداک کودکان، میمی تانگ، که رهبری این مطالعه را بر عهده داشت، گفت که این اولین موردی است که ارتباط پیچیده ژن به ژن و ارتباط زمینه ساز بهبود بالینی آلرژی به بادام زمینی را شناسایی کرد.

او گفت: «تغییرات ایمنی که منجر به بهبودی آلرژی به بادام زمینی می‌شود تا حد زیادی ناشناخته بود. مطالعات قبلی بیشتر بر بررسی سطوح بیان ژن متمرکز شده بودند، بدون اینکه بررسی کنند که چگونه ژن ها با یکدیگر تعامل دارند. اما ژن ها به تنهایی کار نمی کنند. در عوض، پاسخ‌های بیولوژیکی توسط تعداد زیادی از ژن‌هایی که با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، کنترل می‌شوند، بنابراین منطقی است که به این تعاملات با دقت بیشتری نگاه کنیم.

آنچه ما دریافتیم تفاوت های عمیق در الگوهای اتصال شبکه بین کودکانی بود که آلرژی داشتند و کودکانی که در حال بهبودی بودند. هنگامی که شبکه‌های ژنی قبل و بعد از ایمونوتراپی را در کودکانی که پس از ایمونوتراپی بهبود یافتند، مقایسه کردیم، همین تغییرات مشاهده شد.

62 کودک ساکن ملبورن مبتلا به آلرژی به بادام زمینی، در سنین 1 تا 10 سال، در آزمایش کنترل شده تصادفی شرکت کردند. به آنها دارونما یا درمان پروبیوتیک داده شد که شامل ایمونوتراپی خوراکی (معرفی تدریجی غذای آلرژی زا) بود. پس از 18 ماه درمان، 74 درصد از بیمارانی که درمان ترکیبی دریافت کردند، بهبودی داشتند، در مقایسه با 4 درصد از بیمارانی که دارونما دریافت کردند.

PRT120، یک نامزد اصلی از Prota Therapeutics، یک شرکت بیوتکنولوژی استرالیایی که بر تجاری سازی درمان ایمونوتراپی آلرژی برای کودکان مبتلا به آلرژی بادام زمینی تهدید کننده حیات تمرکز دارد، ایمونوتراپی خوراکی بادام زمینی همراه با پروبیوتیک در این مطالعه بود.

تیمی به رهبری پروفسور تانگ اخیراً در تحقیقات مختلف نشان دادند که دو درمان، ایمونوتراپی خوراکی بادام زمینی به تنهایی و ترکیبی از پروبیوتیک ها و ایمونوتراپی بادام زمینی، هر دو در ایجاد بهبودی و حساسیت زدایی بسیار موفق بودند. بهبودی در حدود نیمی از کودکان تحت درمان حاصل شد و به آنها اجازه داد تا دارو را متوقف کنند و بدون خطر شروع به خوردن بادام زمینی کنند.

دکتر سارا اشلی از کودکان مرداک گفت: در حالی که ایمونوتراپی خوراکی می تواند با موفقیت باعث حساسیت زدایی و بهبودی شود، حساسیت زدایی اغلب پس از پایان درمان یا حتی در طول دوز نگهدارنده مداوم کاهش می یابد.

او گفت: «تغییرات خاصی در سلول‌های ایمنی خاص آلرژن، به نام سلول‌های Th2، برای دستیابی به بهبودی پایدار حیاتی است. سلول های Th2 برای تولید آنتی بادی های خاص آلرژن و ایجاد حساسیت های غذایی ضروری هستند. ما دریافتیم که سیگنال Th2 که آلرژی را تحریک می کند در کودکان در حال بهبودی خاموش می شود.

آلرژی غذایی یک نگرانی بهداشت عمومی جهانی است که 10 درصد از نوزادان و 5 تا 8 درصد از کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد.

دکتر آنیا جونز از موسسه بچه‌های تله‌تون گفت، چون هیچ درمانی برای آلرژی غذایی وجود ندارد، مدیریت بر اجتناب از مواد غذایی حساسیت‌زا تکیه کرد و در نتیجه کیفیت زندگی را کاهش داد.

او گفت: “درک فرآیندهای ایمنی پیچیده ای که بهبودی را پشتیبانی می کنند، بینش بیشتری در مورد محرک های کلیدی موفقیت درمان ارائه می دهد و به طور بالقوه اهداف جدیدی را برای درمان های موثرتر که راه حل های بلندمدت را برای بیماران ارائه می دهد، شناسایی می کند.”

دختر جو لی نگ، استلا، 9 ساله، در 18 ماهگی پس از شکستن کهیر ناشی از یک وعده غذایی حاوی آثار آجیل به بادام زمینی تشخیص داده شد.

اما جو لی گفت پس از شرکت در آزمایش آلرژی کودکان مرداک، استلا تقریباً چهار سال در بهبودی بالینی بود و اکنون به طور منظم بادام زمینی می خورد.

او گفت: “کیفیت زندگی استلا از زمان آزمایش به طور قابل توجهی بهبود یافته است.” سطح اضطراب او به طور چشمگیری کاهش یافته است و او این آزادی را دارد که از انواع غذاها لذت ببرد. استلا دیگر مجبور نیست همیشه برچسب مواد غذایی را برای بادام زمینی بررسی کند و معلمان یا والدین دوستان خود را در مورد آلرژی خود توضیح دهد. او اکنون می تواند حفاری کند و از یک کیسه M&Ms بادام زمینی لذت ببرد.

ما قبلاً مجبور بودیم از سفر به کشورهایی که از بادام زمینی زیادی در غذا استفاده می کنند، اجتناب کنیم، از جمله مالزی، جایی که من و شوهرم اهل آن هستیم. مدت کوتاهی پس از بهبودی استلا، ما بسیار هیجان زده بودیم که بتوانیم در تعطیلات خانوادگی به تایلند سفر کنیم. ما غذاهای محلی را امتحان کردیم و از تعطیلات شگفت انگیزی لذت بردیم بدون اینکه استرس استلا ممکن است واکنش آلرژیک داشته باشد

4/5 ( 1 نظر )

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *