سلامتی

مه ذهنی: تحقیقات نشان می دهد که ممکن است فکر کردن شما را محو کند

دو مطالعه جدید از مرکز پزشکی دانشگاه روچستر (URMC) ارتباط بین بخارپاشی و مه ذهنی را کشف کرده است. هم بزرگسالان و هم بچه هایی که اقدام به واپ زدن می کنند بیشتر از همسالان غیر بخار شونده و غیرسیگاری خود مشکل در تمرکز ، یادآوری و تصمیم گیری را گزارش می کنند. همچنین به نظر می رسید که اگر بچه ها قبل از 14 سالگی شروع به بخار زدن کنند ، بیشتر احتمال دارد مه ذهنی را تجربه کنند.

در حالی که مطالعات دیگر ارتباطی بین بخارپاشی و اختلال ذهنی در حیوانات پیدا کرده است ، تیم URMC اولین کسی است که این ارتباط را در افراد برقرار می کند. تیم تحت هدایت Dongmei Li ، Ph.D. ، دانشیار در موسسه علوم بالینی و ترجمه در URMC ، داده ها را از دو نظرسنجی مهم ملی استخراج کرد.

این مطالعات که در مجلات Tobacco Induced Diseases و Plos One منتشر شده است ، بیش از 18000 پاسخ دانش آموزان دوره متوسطه و دبیرستان به نظرسنجی ملی دخانیات جوانان و بیش از 886000 پاسخ به نظرسنجی تلفنی سیستم نظارت بر ریسک رفتار از بزرگسالان آمریکایی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. هر دو نظرسنجی سوالات مشابهی راجع به سیگار کشیدن و عادتهای بخار دادن و همچنین مواردی با عملکرد ذهنی مطرح می کنند.

هر دو مطالعه نشان می دهد افرادی که سیگار می کشند و واپ می کنند – صرف نظر از سن – به احتمال زیاد گزارش می دهند که با عملکرد ذهنی دست و پنجه نرم می کنند. در پشت آن گروه ، افرادی که فقط وپش می کشند یا فقط سیگار می کشند ، مه ذهنی را با سرعت مشابه گزارش کردند ، که به طور قابل توجهی بالاتر از کسانی بود که توسط افرادی که سیگار نمی کشند یا دم نمی کشند ، گزارش شد.

مطالعه جوانان همچنین نشان داد که دانش آموزانی که شروع به واپ زدن در اوایل سال – بین هشت تا 13 سالگی – کرده اند ، بیشتر از کسانی که از 14 سال به بالا شروع به بخار کردن می کنند ، مشکل در تمرکز ، یادآوری و تصمیم گیری را گزارش می کنند.

لی گفت: “با افزایش اخیر شپش نوجوانان ، این بسیار نگران کننده است و نشان می دهد که ما باید حتی زودتر مداخله کنیم.” “برنامه های پیشگیری که از دوره راهنمایی یا دبیرستان شروع می شوند ممکن است خیلی دیر باشد.”

نوجوانی دوره مهمی برای رشد مغز است ، به ویژه برای عملکرد ذهنی مرتبه بالاتر ، به این معنی که نوجوانان و نوجوانان ممکن است مستعد ابتلا به تغییرات مغزی ناشی از نیکوتین باشند. در حالی که سیگارهای الکترونیکی فاقد بسیاری از ترکیبات خطرناک موجود در سیگارهای تنباکو هستند ، اما همان مقدار – یا احتمالاً بیشتر – نیکوتین را تحویل می دهند.

در حالی که مطالعات URMC به وضوح ارتباطی بین بخار دادن و عملکرد ذهنی را نشان می دهد ، اما مشخص نیست که علت آن چیست. این احتمال وجود دارد که قرار گرفتن در معرض نیکوتین از طریق تبخیر باعث اختلال در عملکرد ذهنی شود. اما به همان اندازه ممکن است افرادی که مه ذهنی را گزارش می کنند به راحتی سیگار بکشند یا بخار کنند – احتمالاً خود درمانی می کنند.

لی و تیم او می گویند که برای تجزیه و تحلیل علت و نتیجه بخار و مه ذهنی ، مطالعات بیشتری که به دنبال بچه ها و بزرگسالان به مرور زمان انجام می شود ، لازم است.

0/5 ( 0 نظر )

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *