سلامتی

مکمل های روغن ماهی امگا 3 مرتبط با اختلال ریتم قلب

مکمل های امگا 3 با افزایش احتمال ایجاد فیبریلاسیون دهلیزی در افراد با چربی خون بالا همراه است. این یافته تحقیقی است که امروز در  European Heart Journal – Cardiovascular Pharmacotherapy ، مجله ای از انجمن قلب اروپا (ESC) منتشر شده است. 

“در حال حاضر، مکمل های روغن ماهی برای بیماران مبتلا به افزایش نشان داد پلاسما ، تری گلیسیرید را کاهش می دهد خطر قلبی عروقی”  گفت نویسنده مطالعه دکتر سالواتوره Carbone از دانشگاه مشترک المنافع ویرجینیا، ایالات متحده است. “با توجه به شیوع بالای تری گلیسیرید در جمعیت ، می توان آنها را به طور معمول تجویز کرد. نکته قابل توجه ، اسیدهای چرب امگا 3 با دوز کم ، بدون نیاز به نسخه پزشک در دسترس است. “

برخی آزمایشات بالینی نشان داده اند که اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است با افزایش خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی ، شایع ترین اختلال ریتم قلب ، همراه باشد. احتمال ابتلا به سکته در افراد مبتلا به این اختلال پنج برابر بیشتر است. 

این مطالعات فرمولهای مختلف اسیدهای چرب امگا 3 را در دوزهای مختلف آزمایش کرد. بنابراین نویسندگان یک متاآنالیز جامع از آزمایشات کنترل شده تصادفی انجام داده اند تا به این سوال پاسخ دهند که آیا روغن ماهی به طور مداوم با افزایش خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی مرتبط است؟

این تجزیه و تحلیل شامل پنج آزمایش کنترل شده تصادفی بود که اثرات مکمل اسید چرب امگا 3 را بر نتایج قلبی عروقی بررسی می کرد. شرکت کنندگان تری گلیسیرید بالا داشتند و یا در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی بودند یا بیماری قلبی عروقی ایجاد کرده بودند. در مجموع 50277 بیمار روغن ماهی یا دارونما دریافت کردند و بین 2 تا 7.4 سال پیگیری شدند. دوز روغن ماهی از 0.84 گرم تا 4 گرم در روز متفاوت بود.

محققان دریافتند که مکمل اسید چرب امگا 3 با افزایش قابل توجهی خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در مقایسه با دارونما با نسبت میزان بروز 1.37 (فاصله اطمینان 95٪ 1.22-1.54 ؛ P <0.001) همراه است.

دکتر کربن گفت: “مطالعه ما نشان می دهد که مکمل های روغن ماهی با خطر فیبریلاسیون دهلیزی در بیماران در معرض خطر قلبی عروقی افزایش می یابد. اگرچه یک آزمایش بالینی اثرات مفید قلبی عروقی مکمل را نشان می دهد ،  باید خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را در هنگام تجویز یا خرید بدون نسخه پزشک ، خصوصاً در افراد مستعد ابتلا به اختلال ریتم قلب در نظر گرفت. “

 

5/5 ( 1 نظر )

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *