اولین مطالعه تجربی در مورد چگونگی توجه کاربران به طراحی برنامه های تلفن همراه نشان می دهد که عناصر بزرگتر و روشن تر چشم ما را جلب نمی کند.
به عنوان بخشی از یک همکاری بین المللی ، محققان دانشگاه آلتو نشان داده اند که درک مشترک ما از آنچه توجه بصری را به صفحه نمایش جلب می کند ، در واقع ، به برنامه های تلفن همراه منتقل نمی شود. علی رغم استفاده گسترده از تلفن های همراه و تبلت ها در زندگی روزمره ما ، این اولین مطالعه ای است که چگونگی پیروی از چشم کاربران از عناصر برنامه های تلفن همراه را که به طور معمول استفاده می شوند ، آزمایش می کند.
کارهای قبلی در مورد آنچه توجه بصری را جلب می کند یا برجستگی بصری ، روی دسک تاپ و رابط های وب متمرکز شده است.
“برنامه ها در تلفن متفاوت از رایانه رومیزی یا مرورگر به نظر می رسند: آنها در صفحه کوچکتری قرار دارند که به سادگی با عناصر کمتری متناسب است و به جای نمای افقی ، دستگاه های تلفن همراه معمولاً از یک طرح عمودی استفاده می کنند. تاکنون مشخص نبود که چگونه این عوامل بر چگونگی جذب واقعی برنامه ها بر روی چشم ما تأثیر می گذارند. ”
در این تحقیق ، تیم تحقیقاتی با استفاده از مجموعه گسترده ای از رابط های تلفن همراه نماینده و ردیابی چشم ، نحوه مشاهده کاربران به تصاویر صفحه برنامه های تلفن همراه را برای دستگاه های Android و Apple iOS مشاهده کردند.
محققان دانشگاه آلتو و همکاران بین المللی اولین مطالعه تجربی را در مورد نحوه توجه کاربران بصری به طراحی برنامه های تلفن همراه انجام داده اند. اعتبار: دانشگاه ماریان لنوآیر / آلتو
طبق تفکر قبلی ، چشمان ما نه تنها باید به سمت عناصر بزرگتر یا روشن تر بپرد ، بلکه باید مدت بیشتری نیز در آنجا بماند. مطالعات قبلی همچنین به این نتیجه رسیده اند که وقتی به انواع خاصی از تصاویر نگاه می کنیم ، توجه ما به مرکز نمایشگرها جلب می شود و همچنین به صورت عمودی در سراسر صفحه پخش می شود. محققان دریافتند این اصول تأثیر کمی در رابط های تلفن همراه دارند.
“در واقع تعجب آور بود که رنگهای روشن بر نحوه ثابت کردن افراد روی جزئیات برنامه تأثیر نمی گذارد. یک دلیل احتمالی این است که رابط کاربری تلفن همراه پر از عناصر براق و رنگارنگ است ، بنابراین همه چیز روی صفحه می تواند به طور بالقوه توجه شما را جلب کند – این فقط نحوه طراحی آنهاست. به نظر می رسد که وقتی همه چیز برای برجسته شدن ساخته می شود ، در نهایت هیچ چیز ظاهر نمی شود. “، لوئیس لیوا ، نویسنده اصلی و محقق پسا دکترا ، می گوید.ر
ثابت های چشم بصورت حلقه های قرمز رنگ در قسمتهای مختلف رابط تلفن همراه ظاهر می شوند. شعاع هر دایره متناسب با زمان ثابت شدن رشد می کند. اعتبار: لوئیز لیوا / دانشگاه آلتو
این مطالعه همچنین تأیید می کند که برخی دیگر از اصول طراحی برای برنامه های تلفن همراه صدق می کند. به عنوان مثال ، نگاه به عنوان نشانه ای از اکتشاف یا اسکن ، به گوشه بالا سمت چپ می رود. متن نقش مهمی ایفا می کند ، احتمالاً به دلیل نقش آن در پخش اطلاعات است. در اولین استفاده ، کاربران تمایل دارند بر عناصر متنی یک برنامه تلفن همراه به عنوان بخشی از آیکون ها ، برچسب ها و آرم ها تمرکز کنند.
عناصر تصویری برای منطقه ای که تحت پوشش قرار می گیرند بیشتر از حد انتظار توجه بصری را به خود جلب می کنند ، اگرچه میانگین مدت زمانی که کاربران برای دیدن تصاویر صرف می کردند مشابه سایر عناصر برنامه بود. چهره ها نیز توجه متمرکز را به خود جلب می کنند ، اگرچه همراه با متن ، چشم ها بسیار نزدیکتر به محل متن سرگردان می شوند.
وی افزود: “عوامل مختلفی در جلب توجه بینایی ما تأثیر می گذارند. برای عکس ها ، این عوامل شامل رنگ ، لبه ها ، بافت و حرکت هستند. اما وقتی صحبت از محتوای تصویری تولید شده مانند رابط های گرافیکی کاربر می شود ، ترکیب طراحی فاکتور مهمی است که باید در نظر گرفت. “دکتر حامد توکلی ، که همچنین عضوی از تیم تحقیقاتی دانشگاه آلتو بود ، می گوید.
این مطالعه با همکاری بین المللی از جمله IIT Goa (هند) ، دانشگاه فنی یلدیز (ترکیه) و Huawei Technologies (چین) به پایان رسید. این تیم یافته ها را در 6 اکتبر سال 2020 در MobileHCI’20 ، کنفرانس شاخص تعامل انسان و کامپیوتر با دستگاه ها و خدمات تلفن همراه ارائه می دهد.