دانلود کتاب اندازه گیری سنجش و ارزشیابی آموزشی اثر علی اکبر سیف pdf
کتاب «اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی»، نوشته دکتر علیاکبر سیف، یکی از جامعترین و برجستهترین منابع در حوزه علوم تربیتی و آموزش است. این کتاب با ارائه مفاهیم، روشها و ابزارهای کاربردی، راهنمایی دقیق برای طراحی، اجرا و تحلیل فرآیندهای ارزشیابی آموزشی ارائه میدهد.
چرا این کتاب اهمیت دارد؟
ارزشیابی، بخشی حیاتی از فرآیند یادگیری و تدریس است که تأثیر مستقیمی بر کیفیت آموزش و پیشرفت دانشآموزان دارد. “اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی” به معلمان و مربیان کمک میکند تا با استفاده از روشهای علمی و کاربردی، عملکرد دانشآموزان را بهدرستی ارزیابی کرده و بر اساس نتایج، فرآیند یادگیری را بهبود بخشند.
ساختار و محتوای کتاب
کتاب «اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی» در ۲۲ فصل تدوین شده و بهصورت گامبهگام تمامی جنبههای مرتبط با این حوزه را پوشش میدهد.
فصل ۱: تعریف اصطلاحات و مفاهیم اساسی
نویسنده در این فصل، مفاهیم کلیدی مانند اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی را تعریف کرده و تفاوتهای آنها را توضیح میدهد.
پیام کلیدی:
- “اندازهگیری، ابزاری برای کمیسازی؛ سنجش، فرایند جمعآوری دادهها؛ و ارزشیابی، تحلیل و تفسیر دادههاست.”
فصل ۲: مقیاسهای اندازهگیری
این بخش به بررسی مقیاسهای اسمی، ترتیبی، فاصلهای و نسبتی میپردازد و کاربرد آنها در آموزش را توضیح میدهد.
نکته:
- انتخاب مقیاس مناسب، دقت و اعتبار ارزشیابی را افزایش میدهد.
فصلهای ۳ تا ۶: روشها و مراحل ارزشیابی
این فصلها به بررسی روشهای مختلف ارزشیابی و مراحل طراحی و اجرای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی میپردازند.
پیشنهاد:
- استفاده از ترکیبی از آزمونهای کتبی، عملی و مشاهدهای برای ارزیابی جامع عملکرد دانشآموزان.
فصلهای ۷ تا ۱۲: انواع آزمونها
در این فصلها، انواع آزمونها شامل صحیح-غلط، چندگزینهای، تشریحی و آزمونهای عملکردی مورد بحث قرار میگیرند. نویسنده بهطور خاص بر طراحی سوالات استاندارد تأکید دارد.
پیام کلیدی:
- “یک آزمون خوب، باید روایی، پایایی و سهولت اجرا داشته باشد.”
فصلهای ۱۳ تا ۱۶: روشهای نوین سنجش
این بخش به استفاده از روشهایی مانند کارپوشه، سنجش مشاهدهای و سنجش عاطفی میپردازد که به ارزشیابی چندجانبه دانشآموزان کمک میکند.
فصلهای ۱۷ تا ۲۲: تحلیل و تفسیر نتایج آزمون
نویسنده در این فصلها به تفسیر نمرات، استفاده از روشهای آماری، و بررسی روایی و پایایی آزمونها میپردازد.
پیشنهاد:
- نتایج آزمونها را برای بهبود روشهای تدریس و یادگیری استفاده کنید.
ویژگیهای برجسته کتاب
- جامعیت و پوشش کامل: کتاب تمامی جنبههای اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی را با جزئیات ارائه میدهد.
- کاربردی بودن: تمرینها و مثالهای واقعی، به خواننده کمک میکند تا مفاهیم را در عمل بهکار گیرد.
- زبان ساده و روان: مفاهیم پیچیده بهصورت واضح و قابلفهم بیان شدهاند.
- رویکرد نوین: استفاده از روشهای نوین ارزشیابی مانند کارپوشه و سنجش مشاهدهای از نقاط قوت این کتاب است.
مناسب چه کسانی است؟
- دانشجویان علوم تربیتی: این کتاب یکی از منابع اصلی دروس مرتبط با ارزشیابی آموزشی است.
- معلمان و مربیان: برای طراحی و اجرای ارزشیابیهای دقیق و علمی.
- پژوهشگران آموزشی: کسانی که به دنبال بهبود کیفیت آموزشی و طراحی سیستمهای ارزشیابی هستند.
چرا این کتاب را بخوانید؟
- برای طراحی ارزشیابی علمی: این کتاب به شما کمک میکند تا ارزشیابیهایی با روایی و پایایی بالا طراحی کنید.
- برای بهبود فرآیند یادگیری: با استفاده از نتایج ارزشیابی، میتوانید روشهای تدریس خود را بهبود دهید.
- برای آشنایی با روشهای نوین: این کتاب روشهایی مانند کارپوشه و سنجش عملکردی را بهصورت جامع توضیح میدهد.
جمعبندی: منبعی جامع برای بهبود فرآیند آموزشی
کتاب “اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی” نوشته دکتر علیاکبر سیف، یکی از بهترین منابع برای یادگیری اصول و روشهای ارزشیابی است. این کتاب با پوشش جامع و رویکرد کاربردی، به شما کمک میکند تا فرآیند آموزش و یادگیری را بهبود بخشید و به نتایج بهتری در تدریس و یادگیری دست یابید.
آیا آمادهاید تا ارزشیابیهای خود را به سطح بالاتری ارتقا دهید؟ این کتاب راهنمای شما در این مسیر خواهد بود!
- حجم فایل : 34 مگابایت
- فرمت : pdf (غیر قابل ویرایش)
- تعداد صفحات : 647 ص