پیش نمایش
دانلود کتاب بازاریابی حسی اثر برتیل هولتن pdf
حس بینایی یکی از مهمترین حواس برای انسان در رابطه با نحوه درک و تجربه برندها، محصولات و محیطهای خدماتی است. از هر ده زن سوئدی، چهار نفر میتوانند به یاد بیاورند که آگهیهای «اِچاِنداِم» را در تبلیغات مد دیدهاند. ما در طول تاریخ، از چشمهای خود برای تجربه لذت و کسب معنا دربارۀ چیزهای خاص استفاده کرده ایم و مردم اغلب به دنبال چیزهای زیبا بودهاند.
حس بینایی عموماً به عنوان مهمترین حس در مقایسه با دیگر حواس شنوایی، بویایی، لامسه و چشایی پذیرفته شده است. این موضوع برای شرکتها به معنای تلاش برای جلب توجه افراد با استفاده از بینایی و تجسم به عنوان ابزاری برای انتقال هویت هیجانات و ارزشهای برند است. نشانهها و محرکهای بصری بر رفتار خرید مصرف کنندگان به ویژه در ارتباط با مصرف، فروش، مقدار خرید و انتخاب محصول تأثیر میگذارند.
علاوه براین، مصرف بصری درباره روش افراد در استفاده از چشمهای خود در درک و تجربه برندها، مکانها، محصولات، اشیا یا محیطهای خدماتی است. در فرهنگهای مصرف جهانی مانند فرهنگ ما، اهمیت بینایی در افزایش تعداد تصاویر دیجیتالی، فیلم، عکس، پیش نمایش و همچنین تبلیغات تلویزیونی و اینترنتی بازتاب دارد. (ص83 )
ضمناً بسترهای رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک اینستاگرام یا توییتر توسط افراد و شرکتها برای فعالیتهای تجاری و اجتماعی استفاده میشوند. به خصوص اینستاگرام با ایجاد امکان به اشتراک گذاری عکس برای شرکت کنندگان تجربه بصری ارائه میدهد. سال هاست که محرکهای بازاریابی مانند تبلیغات و آگهیهای تجاری در ایجاد آگاهی در بین افراد دربارهٔ یک برند یا محصول خاص تسلط داشتهاند.
مفهوم آگاهی یکی از مهمترین مفاهیم در ارتباط با تأثیر محرکهای بصری بر مصرف کنندگان است؛ اما دیگر برای شرکتها کافی نیست که فقط از تبلیغات و آگهیهای تجاری به عنوان محرک بازاریابی برای تأثیرگذاری بر ادراکات و تجربیات افراد از برندها محصولات یا محیطهای خدماتی استفاده کنند. (ص84)
دیگر نشانهها و محرکهای بصری مانند: رنگ، طرح، نمای بیرونی، گرافیک فضای داخلی، روشنایی، نام، شکل و بسته بندی به ادراکات و تجربیات برندها یا محیطهای خدماتی کمک میکنند. تأکید بر این نوع نشانهها و محرکها در بازاریابی حسی برای نمایش تأثیر آن بر واکنشهای عاطفی، شناخت و رفتار خرید مصرف کنندگان حائز اهمیت است. بینایی، قویترین و اغوا کننده ترین حس در بین حواس پنجگانه است.
بیشتر اطلاعات حسی که ما دریافت میکنیم از طریق حس بینایی حاصل میشود و تقریباً ۷۰ درصد از تمام اطلاعات حسی از طریق چشم به مغز منتقل میشود. توانایی تفسیر نشانهها یا محرک های بیرونی به عنوان برداشتهای بصری، ادراک بصری نامیده میشود. ادراک بصری از طریق اندام بینایی فعال میشود که به ما امکان میدهد برداشتهای دریافت شده از چشمها را تفسیر کنیم.
- حجم فایل : 71 مگابایت
- فرمت : pdf (غیر قابل ویرایش)
- تعداد صفحات : 351 ص