فایل ممکن است بخاطر نمایش در سایت بهم ریختگی داشته باشد.
دانلود کتاب بودا اثر فولکر زوتز pdf
همۀ تفسیرهایی که از نیروانا شده است متفق القول بر این باورند که نیروانا پایان حرص و آز، کینه و نفرت و نادانی و خودپسندی است. این مفاهیم نمایانگر جنبههای گوناگون خودپسندی و خودمحوری هستند. حرص و آز به معنای خواهندگی به مفهوم واقعی است. شخص مایل است که مالک همه چیزها و همه انسانها باشد و برای خود آرزومند شرایط و اوضاع دلپذیر و دلنشین است.
چنانچه به خواسته دلش برسد، به آن چنگ میاندازد و در نگهداری آن میکوشد. نفرت برعکس این حالت است. انسان موقعیتها و چیزهایی را که مورد پسندش نیستند، رها میکند و از پذیرش آنها سرباز میزند. اما از رویارویی با مرگ و یا برخی برخوردهای ناخواسته گریزی نیست. حتی آنچه را هم که انسان آرزو کرده و به دست آورده، محکوم به فنا هستند. بنابراین تا زمانی که آزو نفرت وجود داشته باشند، زندگی توام با رنج خواهد بود.
در این روند جذب و دفع خواستهها و ناخواستهها، خودپسندی به وجود میآید. یعنی تصور باطلِ برتر بودن خود از سایر چیزها. انسان خود را معلول چیزی نمیداند بلکه باور دارد که او موجودی است خودمختار و سوای از همۀ دنیا، که همین امر خواست او را برای داشتن بعضی چیزها و امتناع او را از داشتن برخی چیزهای دیگر توجیه میکند. آز، نفرت و خودپسندی دهرمه هایی هستند که علت و معلول یکدیگرند:
آز و نفرت زاییده خودپسندی هستند که آنها نیز به نوبۀ خود موجب پابرجا ماندن خودپسندی میشوند. بنابراین در فرمول دوازده گانه زنجیره پیدایش علیتی (مشروط)، ناآگاهی به معنای خودپسندی آمده است که به منزله سرآغازی برای زادمان دوباره و رنج است. در همان حال در چهار حقیقت شریف این واژه هم معنای عطش حرص و آز تعریف شده است. به این ترتیب تاثیر متقابل دهرمه های گوناگون بر یکدیگر موجب بروز رنج میشود.
بنابراین، رنج، تنها معلول یک علت منحصر به فرد نیست و درنگ آن نیز محدود به از بین بردن یک چیز نیست. تنها یک سنگ مشخص نیست که باید از موزاییک رنج بیرون آورده شود بلکه برای از بین بردن رنج، میبایست سنگهای مشخص بیشتری از این مجموعه کنار گذاشته شود تا هدف اصلی که همانا درنگ رنج است، برآورده شود.
هدف اصلی راهی که گوتمه برای رسیدن به رهایی و رستگاری پیشنهاد میکرد، فراتر رفتن از این تصور باطل و پندار وهم آمیز بود که انسان در این دنیا موجودی برگزیده و برتر است. شخص میبایست که با شناخت مشروط بودن وجود مادی انسان و رهایی از حرص و آز، از طریق ژرف نگری، مرزهای خود را درنوردد. خودی که تمایل آن برای ادامه روند هست شدن، با ماهیت گذرای دنیا مدام در تضاد و ناهمگونی است.
راه رسیدن به رهایی و رستگاری نه فقط باور داشتن و یا امید داشتن، بلکه عملکرد درست است. کسی که امکان رسیدن به رستگاری را باور دارد اما راه را اشتباه میرود، همانند کسی است که میخواهد شیر بنوشد اما شاخ گاوی را میدوشد. حتی اگر او این کار را با امیدواری و اطمینان به دستیابی به شیر انجام بدهد، در نتیجهی کار اثری ندارد چون حاصل آن به دست آوردن شیر نخواهد بود
- حجم فایل : 33 مگابایت
- فرمت : pdf (غیر قابل ویرایش)
- تعداد صفحات : 163 ص