فایل ممکن است بخاطر نمایش در سایت بهم ریختگی داشته باشد.
مقاله طرح تدبير
راهنماي مديردرارتقاي كيفيت مديريت مدارس ابتدايي
فرمت: ورد (word )
حجم: 80 کیلوبایت
فهرست مطالب
فصل اول: كليات و تعاريف
مقدمه
اهميت و ضرورت
اهداف
گستره برنامه
تعاريف و اصطلاحات
فصل دوم : فرايند هاي مهم و تأثير گذاردر بهبود عملكرد مدارس
فرايند ها
تقويم اجرايي فرايند ها
نمونه فرم پيشنهادي براي تدوين برنامه عملكردي سالانه مدرسه
فصل سوم:ارزيابي و نتايج (شاخص ها و شيوه ها)
خود ارزيابي
شاخص هاي مناسب براي هدايت و ارزيابي فرايند ها (عملكرد مدرسه )
شيوه هاي ارزيابي
سخن پاياني
فهرست جداول
جدول شماره(1 ):گام هاي تدوين برنامه سالانه و عملياتي
جدول شماره( 2 ):تقويم اجرايي بهبود فرايند مديريت مدرسه
جدول شماره(3 ):نمونه فرم پيشنهادي برنامه سالانه مدرسه
جدول شماره( 4 ):نمونه فرم پيشنهادي خود ارزيابي بهبود فرايند هاي مديريت مدرسه
جدول شماره(5 ):فرم ارزيابي بهبود فرايند
جدول شماره(6 ): نمونه فرم ارزيابي بيروني فرايندي ،ويژه بازديد هاي طي سال تحصيلي بر اساس فرم ارزيابي بهبود فرايندها
فصل اول: كليات و تعاريف
مقدمه :
امروزه ارتقاء کیفیت عملکرد مدارس در کشور های مختلف به دغدغه ای اساسی تبدیل شده است . زیرا با توجه به تحولات گسترده و شتابان علم و فناوری کارکرد های مورد انتظار از مدارس دچار تغییر و دگرگونی شده است و ذینفعان برونداد های متفاوت از گذشته و متناسب با نیاز های جدید مطالبه می نمایند . بطور طبیعی پاسخگویی به این انتظارات مستلزم تامین منابع کافی و امکانات مناسب می باشد که به دلیل شرایط اقتصادی ،کاهش در آمد دولت ، شکل گیری نیاز های پیچیده و نو و برهم خوردن ترکیب اولویت ها در سطح ملی و بین المللی به رغم تلاش فراوان مدیران و مسئولین به چالشی مهم تبدیل شده است . در سال های گذشته اندیشمندان حوزه مدیریت و اقتصاد آموزش و پرورش ومدیران ارشد و سیاستگذاران نظام آموزشی جوامع مختلف برای مواجهه صحیح با این چالش راهکار های متعددی را پیشنهاد داده و یا عملیاتی کرده اند . از جمله می توان به افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی ، افزایش مشارکت بخش خصوصی در تاسیس و اداره مدارس ، جلب مشارکت اولیاء در اداره مدرسه ، کاهش هزینه های غیر ضروری( صرفه جویی) ، خودگردانی و مدیریت مبتنی بر بودجه صفر ، واگذاری به سازمان های دیگر ( مانند شهرداری ها ، شرکت ها و …)و نظایر آن اشاره کرد .
با مراجعه به گزارش ها و تحلیل های ارائه شده در خصوص هر یک از بدیل های فوق الذکر اگر چه هر یک از این راهکار ها و روش ها هر چند ناچیز و بطور مقطعی به آموزش و پرورش کمک کرده اما هیچگاه نتوانسته بطور جدی این مشکل اساسی را کاهش داده یا بر طرف نماید . برهمین اساس عده ای از صاحب نظران و مدیران برای یافتن راه حل های مناسب و پایدار در این خصوص در یک فرایند مشارکتی اقدام به انجام پژوهش های توسعه ای نموده اند که حاصل آن پیدایش الگو هایی در مدیریت بوده که اندیشه ها ، توانایی ها ، خلاقیت ها ، مهارت ها و تجارب منابع انسانی را گران بها ترین دارایی و سرمایه دانسته و مدیریت آن را مهمترین وظیفه مدیران و مدیریت تشخیص داده است که با اتکا آن می توان بسیاری از مشکلات و مسائل را بر طرف نمود . کایزن ، مدیریت کیفیت ، مدیریت کیفیت جامع و… الگو های مدیریتی که در آن عامل انسانی برخوردار از ظرفیت بی پایان فکری و چشمه جوشان راه حل های مناسب برای مسائل پیچیده و فرا پیچیده راکلیدی ترین عامل در کسب تعالی پایدار محسوب می شود .
بر همین اساس اتکاء مدیریت آموزشگاهی نیز متاثر از تحولات علمی و تجربی در حوزه های مختلف به ویژه در رشته های گوناگون مدیریت بر توانمندی ها و مهارت های نیرو های فکری قرار دارد . مدرسه محوری ، مدارس جامعه محور ، مدارس پیشرو، مدارس یادگیرنده و … در سایر جوامع و همچنین در ایران در راستای این تاثیرات بوده اند . در تمام الگو های جدید منابع انسانی کانون و مرکز ثقل مدارس در انجام ماموریت ها و وظایف سازمانی مدارس می باشند . زیرا نیروی انسانی است که با استفاده از امکانات و وسایل موجود ، تعامل سازنده با همکاران و محیط پیرامونی و با نگاه به آینده در جهت رشد و بهبود فرایند ها ، با اشتراک مساعی علمی –تجربی ،برنامه استراتژیک مدرسه را تنظیم و اجرا نموده و میزان تحقق آن را با نگاه واقع بینانه ارزیابی کرده و از نتایج آن در جهت بهبود مستمر بهره برداری می نماید . اینجاست که به اذعان خیلی از مدیران ، مدیریت مدرسه یعنی مدیریت منابع انسانی و تسهیل شرایط شکل گیری مسیر همراستا و جمع افزا برای مجموعه تلاش ها و اقدامات آنان در تحقق اهداف است .
در اين راستا وزارت آموزش و پرورش بهبود عملکرد مدیریت آموزشگاهی را عاملی مهم در ارتقاء کیفیت آموزش وپرورش دانسته و آن را به عنوان یکی از سیاست های بهبود کیفیت اعلام کرده است . الگوی تعالی مدیریت مدرسه که توسط مدیران و کارشناسان ارشد آموزش و پرورش براي عملياتي کردن این سیاست طراحی گردیده است ، هم اكنون در تعداد2378 واحد آموزشي ابتدايي در حال اجرا مي باشد. اميد است با اجراي محدود اين برنامه ،ظرفيت ها،مزيت ها و مشكلات احتمالي شناسايي شده و بتواند تجربه ي آزمون شده اي را در اختيار ساير مديران قرار دهد.اما از آنجا كه اين طرح در 5 درصد مدارس اجرا مي شود ، ضرورت دارد در خصوص چگونگي انجام كار ها و فعاليت هاي ساير مدارس دوره ابتدايي تجديد نظرشده ، با رويكرد باز مهندسي نسبت به بهبود ،اصلاح و تقويت فرآيند هاي اثر بخش در كيفيت مديريت آموزشگاهي اقدام شود .
مقاله آیین رفتار حرفه ای در حسابداری
مقاله علل ضعف دانش آموزان در درس ریاضی متوسطه
مقاله سـد گتـوند
مقاله میزان تاثیر مشکلات خانوادگی(طلاق) بر روی دانش آموزان را بررسی کنم و آنهارا کاهش دهم