مقاله طرح تدبير

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

فایل ممکن است بخاطر نمایش در سایت بهم ریختگی داشته باشد.

 مقاله طرح تدبير

راهنماي مديردرارتقاي كيفيت مديريت مدارس ابتدايي

فرمت: ورد (word )

حجم: ۸۰ کیلوبایت

3000 تومان – خرید

فهرست مطالب

فصل اول: كليات و تعاريف

مقدمه

اهميت و ضرورت

اهداف

گستره برنامه

تعاريف و اصطلاحات

فصل دوم : فرايند هاي مهم و تأثير گذاردر بهبود عملكرد مدارس

فرايند ها

تقويم اجرايي فرايند ها

نمونه فرم پيشنهادي براي تدوين برنامه عملكردي سالانه مدرسه

فصل سوم:ارزيابي و نتايج (شاخص ها و شيوه ها)

خود ارزيابي

شاخص هاي مناسب براي هدايت و ارزيابي فرايند ها (عملكرد مدرسه )

شيوه هاي ارزيابي

سخن پاياني

فهرست جداول

جدول شماره(۱ ):گام هاي تدوين  برنامه سالانه و عملياتي

جدول شماره( ۲ ):تقويم اجرايي بهبود فرايند مديريت مدرسه

جدول شماره(۳ ):نمونه فرم پيشنهادي برنامه سالانه مدرسه

جدول شماره( ۴ ):نمونه فرم پيشنهادي خود ارزيابي بهبود فرايند هاي مديريت مدرسه

جدول شماره(۵ ):فرم ارزيابي بهبود فرايند

جدول شماره(۶ ): نمونه فرم ارزيابي بيروني فرايندي ،ويژه بازديد هاي طي سال تحصيلي بر اساس فرم ارزيابي بهبود فرايندها

فصل اول: كليات و تعاريف 

مقدمه :

امروزه ارتقاء کیفیت عملکرد مدارس در کشور های مختلف به دغدغه ای  اساسی تبدیل شده است . زیرا  با توجه به تحولات گسترده و شتابان علم و فناوری  کارکرد های مورد  انتظار از مدارس دچار تغییر  و دگرگونی شده است و ذینفعان برونداد های متفاوت از گذشته و متناسب با نیاز های جدید  مطالبه می نمایند . بطور طبیعی پاسخگویی به این انتظارات مستلزم تامین منابع کافی و امکانات مناسب می باشد که به دلیل شرایط اقتصادی ،کاهش در آمد دولت ، شکل گیری نیاز های پیچیده و  نو و برهم خوردن ترکیب اولویت ها در سطح ملی و بین المللی به رغم تلاش فراوان مدیران و مسئولین به چالشی مهم تبدیل شده است . در سال های گذشته اندیشمندان  حوزه مدیریت و  اقتصاد آموزش و پرورش ومدیران ارشد و  سیاستگذاران نظام آموزشی جوامع مختلف  برای مواجهه صحیح با این چالش  راهکار های متعددی  را پیشنهاد داده و یا عملیاتی کرده اند . از جمله می توان به افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی ، افزایش مشارکت بخش خصوصی در تاسیس و اداره مدارس ، جلب مشارکت اولیاء در اداره مدرسه ، کاهش هزینه های غیر ضروری( صرفه جویی)  ، خودگردانی  و مدیریت مبتنی بر بودجه صفر ، واگذاری به سازمان های دیگر ( مانند شهرداری ها ، شرکت ها و …)و نظایر آن اشاره کرد  .

با  مراجعه به گزارش ها و تحلیل های ارائه شده در خصوص هر یک از بدیل های فوق الذکر اگر چه هر یک از این راهکار ها و روش ها هر چند ناچیز و بطور مقطعی به آموزش و پرورش کمک کرده اما هیچگاه نتوانسته بطور جدی این مشکل اساسی را کاهش داده یا بر طرف نماید . برهمین اساس عده ای از صاحب نظران و مدیران برای یافتن راه حل های مناسب و پایدار در این خصوص  در یک فرایند مشارکتی اقدام به انجام پژوهش های توسعه ای نموده اند که  حاصل آن پیدایش الگو هایی در مدیریت  بوده که اندیشه ها ، توانایی ها ، خلاقیت ها ، مهارت ها و تجارب منابع انسانی را  گران بها ترین دارایی و سرمایه دانسته و مدیریت آن را مهمترین وظیفه مدیران و مدیریت تشخیص داده است که با اتکا آن می توان بسیاری از مشکلات و مسائل را بر طرف نمود  . کایزن ، مدیریت کیفیت ،  مدیریت کیفیت جامع و… الگو های مدیریتی که در آن  عامل انسانی  برخوردار از ظرفیت بی پایان فکری و چشمه جوشان راه حل های مناسب برای مسائل پیچیده و فرا پیچیده راکلیدی ترین عامل در کسب تعالی پایدار محسوب می شود  .

بر همین اساس  اتکاء مدیریت آموزشگاهی  نیز متاثر از  تحولات علمی و تجربی  در حوزه های مختلف به ویژه  در رشته های گوناگون  مدیریت بر توانمندی ها و مهارت های نیرو های فکری قرار دارد . مدرسه محوری ، مدارس جامعه محور ، مدارس پیشرو، مدارس یادگیرنده  و … در سایر جوامع و همچنین در ایران در راستای این تاثیرات بوده اند . در تمام الگو های جدید منابع انسانی کانون و مرکز ثقل مدارس در انجام ماموریت ها و وظایف سازمانی مدارس می باشند .  زیرا نیروی انسانی است که  با استفاده از امکانات و وسایل موجود ، تعامل سازنده با همکاران  و محیط پیرامونی و با نگاه به آینده در جهت  رشد و بهبود فرایند ها ، با اشتراک مساعی علمی –تجربی  ،برنامه استراتژیک مدرسه را تنظیم  و اجرا  نموده و میزان تحقق آن را با نگاه واقع بینانه ارزیابی کرده و از نتایج آن در جهت بهبود مستمر بهره برداری می نماید  . اینجاست که به اذعان خیلی از مدیران ، مدیریت مدرسه یعنی مدیریت منابع انسانی و  تسهیل شرایط  شکل گیری مسیر همراستا و جمع  افزا  برای مجموعه تلاش ها و اقدامات  آنان در تحقق اهداف  است .

در اين راستا  وزارت آموزش و پرورش بهبود عملکرد مدیریت آموزشگاهی  را عاملی مهم در ارتقاء کیفیت آموزش وپرورش دانسته و آن را  به عنوان  یکی از سیاست های بهبود کیفیت  اعلام کرده است . الگوی تعالی مدیریت مدرسه که توسط  مدیران و کارشناسان ارشد آموزش و پرورش براي عملياتي کردن این سیاست  طراحی گردیده است ،   هم اكنون در تعداد۲۳۷۸ واحد آموزشي ابتدايي در حال اجرا مي باشد. اميد است با اجراي محدود اين برنامه ،ظرفيت ها،مزيت ها و مشكلات احتمالي شناسايي شده و بتواند تجربه ي آزمون شده اي را در اختيار ساير مديران قرار دهد.اما از آنجا كه اين طرح در ۵ درصد مدارس اجرا مي شود ، ضرورت دارد در خصوص چگونگي انجام كار ها و فعاليت هاي ساير مدارس دوره ابتدايي تجديد نظرشده ، با رويكرد باز مهندسي نسبت به بهبود ،اصلاح و تقويت فرآيند هاي اثر بخش در كيفيت مديريت آموزشگاهي اقدام شود .

اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0