پیش نمایش
دانلود مقاله راهکارهاي عدم وابستگي به سيستم هاي ناوبري الکترونيکي در نبرد دريايي
در اين مقاله سعي بر آن شده پس از بررسي مختصري از سيستم هاي ناوبري فعال که در شناورهاي سطحي و زيرسطحي نيرويهاي دريايي بکار مي روند راهکارهايي براي انجام عمليات ناوبري ارائه گردد تا وابستگي آنها به سيستم هاي مخابراتي ماهوارهاي کمتر و يا صفر باشد و بتواند در شرايط بحراني اعتماد و اطمينان عمل در انجام عمليات ناوبري داشته باشند. در شناورهاي دريايي امروزي بيشتر عمليات ناوبري در يگانهاي شناور سطحي و زيرسطحي با استفاده از سيستم هاي ناوبري الکترونيکي ومخابراتي انجام مي شود که از آن جمله مي توان سيستم هاي راداري، سيستم هاي مکانيابي جهاني GPS، و سيستم هاي ناوبري AIS و navtex و Inmarsat در شناورهاي سطحي و سيستم هاي ارتباطي سونار در شناورهاي زيرسطحي را نام برد. اين سيتسم ها به سيستم هاي جهاني ماهوارهاي و مخابراتي وابسته اند و از طرفي اطلاعات ارتباطي در اختيار ديگر شناورهاي فعال بوده وعلاوه بر عدم اعتماد به اين سيستم ها در شرايط جنگ و بحران، امکان اعمال جمينگ اين سيستم ها از طرف نيروهاي متخاصم امکانپذير است .
اين سيستم ها به دو دسته اصلي راهبري سطحي و زيرسطحي تقسيم بندي مي شوند. در سيستم هاي راهبري سطحي به سيستم جايروي رينگ ليزري و سيستم هاي کنترل هوشمند با اطلاعات ذخيره شده در پردازشگرها، و در سيستم هاي راهبري زيرسطحي به سيستم هاي سونوبوي که طراحي و کنترل آنها توسط نيروي داخلي ساخته شده و قابليت کنترل فرکانسي و توان را داشته باشند اشاره مي شود. اساس کار اين سيستم ها براساس اطلاعات ناوبري بوده که جداول ناوبري در اختيار کليه شناورهاي دريايي است .
نتايج حاصل اين طرح در نيروي دريايي ، امنيت اطلاعات ناوبري، عدم کارآيي سيستم هاي جمينگ دشمن بر سيستم هاي خودي، امکان مسيريابي در بدترين شرايط آب و هوايي دريايي ، کنترل ارسال و دريافت اطلاعات به سيستم هاي خودي در صورت افشاي نحوه ارسال ، قابليت تغيير سيستم هاي ناوبري مختلف در شرايط بحران ، انجام فريب هاي اطلاعاتي به نيروهاي مقابل خواهد بود.
- حجم فایل : 1 مگابایت
- فرمت : word (قابل ویرایش)
- تعداد صفحات : 22 ص