
پیش نمایش
دانلود کتاب روانشناسی تربیتی اثر علیاکبر سیف Pdf
قبل از اینکه کتاب روانشناسی تربیتی نوشتهی دکتر علیاکبر سیف رو بخونم، فکر میکردم آموزش فقط انتقال دانستهست. یعنی یه چیزی بلدی، به بقیه هم یاد میدی. همین. اما این کتاب یه سیلی نرم زد بهم و نشونم داد که تربیت یعنی چی، و آموزش چقدر پیچیدهتر از اون چیزیه که فکر میکردم.
این کتاب پره از نظریهها و دیدگاههایی دربارهی فرآیند یادگیری، انگیزش، ارزیابی، روشهای تدریس، و اساساً هر چیزی که به آموزش مربوط میشه—اما نه به زبون خشک و دانشگاهی، بلکه با مثال، با تجربه، با حس. علیاکبر سیف که خودش سالها تدریس کرده، این کتابو طوری نوشته که انگار سر کلاس نشسته و باهات گپ میزنه، نه اینکه فقط یه متن تخصصی پرت کنه جلوت.
کتاب از یادگیری شرطی پاولف و اسکینر شروع میکنه، میرسه به شناختگرایی، نظریههای ساختگرایی، نظریهپردازای بزرگ مثل ویگوتسکی و بندورا، و تهش میرسه به خود ما، ما معلمها، ما دانشجوها، ما پدر و مادرها که وسط زندگی واقعی دنبال یاد دادن و یاد گرفتنیم.
خاطرهی اولین برخوردم با این کتاب
یادمه اون ترم، درس روانشناسی تربیتی رو فقط انتخاب کردم که معدلمو بالا ببرم. راستشو بخوای میخواستم یه درس راحت بردارم. یکی از دوستام گفت: «کتاب علیاکبر سیف آسونه، بخونش، نمرهتو میگیری.» منم با همین نیت رفتم کتابفروشی، گرفتمش، انداختم تو کیف.
اما… از لحظهای که بازش کردم، جریان فرق کرد. اولش اومدم فقط یه فصل بخونم، که امتحانو پاس کنم. اما همون فصل اول باعث شد عینکم رو عوض کنم. انگار یکی داشت بهم میگفت: «تو فقط دانشجو نیستی، معلمم هستی. حتی اگه فقط یه بچه تو زندگیت باشه، معلمی براش.»
چرا کتاب روانشناسی تربیتی منو جذب کرد؟
📘 زبون انسانی، نه فقط دانشگاهی
علیاکبر سیف با وجود اینکه استاد دانشگاهه، اما کتابش رو طوری نوشته که فهمش آسونه. لازم نیست روانشناس باشی تا بفهمی چی میگه.
🧠 تئوریها + مثالای واقعی
وقتی دربارهی یادگیری مشاهدهای بندورا حرف میزنه، نمیره تو هوا؛ یه مثال واقعی میاره، مثلاً بچهای که با دیدن دوستش یه کارو انجام میده.
✏️ تمرکز روی معلم و آموزشگر
برخلاف بعضی کتابای مشابه که فقط نظریه میگن، اینجا تمرکز روی آدمیه که باید یاد بده. یعنی تو! حتی اگه معلم حرفهای نباشی.
چیزایی که از این کتاب یاد گرفتم
-
یاد دادن فقط انتقال داده نیس؛ انگیزش، توجه، سبک یادگیری، همه توشن
-
آدمها باهم فرق دارن؛ یکی با شنیدن یاد میگیره، یکی با دیدن، یکی با انجام دادن
-
اشتباهکردن بخشی از یادگیریه؛ اینو کتاب با مثالای خیلی خوب توضیح میده
-
تشویق و تنبیه اثر دارن، ولی به شرطی که بفهمی کی و چجوری استفادهشون کنی
سوالایی که کتاب جواب داد
-
چرا یه دانشآموز قوی تو یه درس، تو درس دیگه ضعیفه؟
-
چرا بعضیا با یکبار شنیدن یاد میگیرن، بعضیا با تکرار زیادم نه؟
-
چجوری باید انگیزهی درونی رو تو یادگیرنده فعال کرد؟
-
آیا تنبیه همیشه بده؟ تشویق همیشه خوبه؟
این کتاب به درد کی میخوره؟
-
دانشجوهای رشته علوم تربیتی و روانشناسی
-
معلمای دبستان، دبیرستان، حتی دانشگاه
-
پدر و مادرایی که میخوان بهتر بفهمن چطور به بچهشون یاد بدن
-
مربیای فنی و هنری، مشاورا، حتی مدیرای منابع انسانی
تجربه من بعد از خوندن این کتاب
بعد از خوندن فصل مربوط به یادگیری مشاهدهای، یه چیز جالب اتفاق افتاد. برادرزادهم رو دیدم که موقع بازی دقیقاً حرکات منو تقلید میکنه. قبلش فکر میکردم بچهها فقط از پدر و مادر الگوبرداری میکنن. اما اون لحظه فهمیدم چقد تاثیرگذاریم، حتی وقتی خودمون نمیفهمیم.
چرا نباید خوندن این کتابو بندازی عقب؟
چون آموزش تو ذات همهی ماست. مهم نیس کجا کار میکنی یا چند سالته؛ همیشه یکی هست که ازت چیزی یاد میگیره، حتی اگه خودت ندونی.
حرف آخر: تربیت یعنی دیدن، نه فقط گفتن
این کتاب باعث شد بفهمم آموزش یعنی چی: یعنی اول خودت بفهمی، بعد آروم و درست منتقلش کنی. یعنی بفهمی اون طرف مقابلت، فقط یه گیرندهی اطلاعات نیس؛ یه آدمه با انگیزهها، هیجانها و نیازهای متفاوت.
کتاب روانشناسی تربیتی علیاکبر سیف رو نمیخونی که فقط امتحانو پاس کنی؛ میخونی که بفهمی آموزش یعنی لمس کردن روح آدما از طریق فهم.
- حجم فایل : 13 مگابایت
- فرمت : pdf (غیر قابل ویرایش)
- تعداد صفحات : 352 ص