فایل ممکن است بخاطر نمایش در سایت بهم ریختگی داشته باشد.
دانلود کتاب زندگی در سایه اساطیر اثر جوزف کمبل pdf
مثال آوردن از اساطیر جنگ بنا به دلیلی مشخص راحتتر از اساطیر صلح است؛ زیرا نه تنها ناسازگاری بین اقوام جزو معمول تجربه بشر بوده، بلکه واقعیت تلخی که باید شناخت این است که کشتن پیش شرط تمام زندگی است: زندگی از زندگی به حیات خود ادامه میدهد، زندگی را میخورد و در غیر این صورت نمیتواند به حیات ادامه دهد. برای عده ای این نیاز وحشتناک اساسا غير قابل قبول است و چنین اقوامی بعضا اسطورههایی را ساخته اند تا به صلح ابدی برسند.
این اقوام عموما براساس نظریه بقای اصلح داروین بقا نیافته اند. بلکه اقوامی بقایافته اند که به طبیعت زندگی روی کره خاکی آری گفته اند. به سادگی و روشنی، ملل، قبایل و اقوامی که با اساطیر جنگ رشد کرده اند بقا داشته اند تا اصول اسطوره ای حیات بخش را برای آیندگانشان به یادگار بگذارند و با آنها ارتباط بگیرند.
در کشفیات و تحقیقات دیرینه شناسی اخیر، اکنون به نظر میرسد که در شرق آفریقای کهن، که نخستین نمونههای تکامل بشر کشف شده، قبل تر از این نمونهها حداقل در حدود یک میلیون و هشتصد هزار سال پیش، دو نوع متمایز از هومونیدها یا موجودات انساننما روی کره زمین می زیستند. پروفسور ال.اس. بی. لیکی کاشف این انسان نماها، نوع اول را زینجانتروپوس می نامد که ظاهرا گیاهخوار بودند. این نوع اکنون منقرض شده است.
نوع دیگر را هوموهابیلیس، انسان قادر نامگذاری کرده که گوشتخوار، قاتل و سازنده ابزار و سلاح بوده و ظاهرا ما انسانهای امروزی از این نوع آمده ایم. اسوالد اشپنگلر این چنین مینویسد که انسان، حیوانی شکارچی و گوشتخوار است.» این واقعیت طبیعت است. واقعیت دیگر این است که در قلمرو حیوانات، حیوانات شکارچی در مقایسه با قربانیان گیاهخوارشان، عموما نه تنها قدرتمندتر بلکه باهوشتر نیز هستند.
هراکلیتوس، جنگ را آفریننده تمام چیزهای بزرگ میدانست؛ و اما دوباره اشپنگلر مینویسد، «کسی که جرئت چکش شدن را ندارد لاجرم سندان میشود» عده ای حساس در واکنش به این حقیقت نامیمون طبیعت را غیرقابل تحمل یافته اند و تمام آنهایی را که از لحاظ بقا بهترین هستند «ظالم» «اهریمنی» یا «غیراخلاقی» نامیده اند. و به جای آن مدل دیگری را علم کردهاند که اعتنایی به مدل دیگر ندارد و قلمروش این عالم نیست.
- حجم فایل : 56 مگابایت
- فرمت : pdf (غیر قابل ویرایش)
- تعداد صفحات : 349 ص