فایل ممکن است بخاطر نمایش در سایت بهم ریختگی داشته باشد.
دانلود کتاب فلسفه آلمانی اثر تری پینکارد pdf
دیدگاه های فریس یکی از اصلی ترین دیدگاه های مطرح در منازعه پساکانتی بودند. فریس و شلینگ و هگل در تمام عمرشان برای کسب عنوان برتر در عرصه فلسفی آلمان با هم رقابت کردند. مانند بسیاری از مردان همنسلش، فریس نیز چشم انداز آینده شغلی آکادمیک را برای خود بسیار محدود می دید (گرچه در آغاز از هگل بسیار موفق تر بود)، و لذا از هر کس دیگری که آن موقعیت های دانشگاهی اندک را در اختیار داشت سخت متنفر بود (همان طور که هگل و دیگران نیز همین حس را نسبت به فریس داشتند). فریس بسیار پرکار بود و از سال ۱۸۰۳ به بعد پی در پی کتاب هایی منتشر کرد و در آنها چارچوب نظام تفکر پساکانتی را به سبک خود ترسیم کرد.
ورود او به عرصه علمی در سال ۱۸۰۳ و با انتشار کتاب راینهولت، فیشته، شلینگ اتفاق افتاد؛ او در این کتاب هر سه متفکری را که در عنوان آن از آنها نام برده بود به شدت مورد انتقاد قرار داد و آرای خودش را به عنوان نوع کاملا متفاوتی از «ایدئالیسم» که با آنچه تا آن زمان در ینا جریان داشت در تقابل بود مطرح کرد. (به یک معنا، می توان این کتاب را عکس العملی به کتاب اول هگل، تفاوت میان نظامهای فلسفی فیشته و شلینگ، دانست که در سال ۱۸۰۱ منتشر شده بود. او در همان سال کتاب آموزه فلسفی حق و نقد هر قانونگذاری تشریعی را منتشر کرد، در سال ۱۸۰۵ برای اولین بار نسخه ای کامل از نظام فلسفی خود را در دانش، ایمان و نشانه عرضه کرد.
و در سال ۱۸۰۷ کتاب چندجلدی نقد جدید عقل را نوشت که بعدتر بین سالهای ۱۸۲۸-۱۸۳۱ آن را بازبینی و ذیل عنوان نقد جدید یا انسان شناسانه عقل دوباره منتشر کرد. البته موضع کلی فریس پیشاپیش در سال ۱۸۰۳ و در راینهولت، فيشته، شلینگ معلوم شده بود و او بعد از آن در نوشته های دیگرش تا حدودی اندیشه هایش را تکرار کرد. اما به هر حال فریس با تفسیر دوباره نظام کانتی در قالب ترکیب بدیعی که خود از زهد مذهبی، علم ریاضی نیوتونی و دیدگاه های سیاسی ای که همزمان جمهوری خواهانه، لیبرال و ضدیهودی بودند، به وجود آورده بود، توانست اهمیت و تأثیرگذاری پایدارش در جریان فکری پساکانتی را تضمین کند.
در نظر بسیاری فریس وزنه مخالف ایدئال در برابر ایدئالیست های پساکانتی و نقطه گریزی بود برای کسانی که ایدئالیسم رمانتیک را نمی پذیرفتند و در عین حال نمی خواستند به متافیزیک پیش از كانت رجعت کنند. مانند همه افراد دیگری که در منازعه شرکت داشتند، فریس نیز درگیر این مسئله بود که اگر تصور شیء في نفسه ناشناختنی را کنار بگذاریم آیا چیزی از دستاورد كانت باقی می ماند یا خیر؟ و در این بین او نیز مانند یاکوبی متقاعد شد که «بنیان» کل پروژه کانتی باید نوعی ایمان بی واسطه باشد که با روشی غیر از برهان و استنتاج بر ما معلوم شود و کشف چنین ایمانی در «احساس» ممکن است و نه در عقل محض.
- حجم فایل : 58 مگابایت
- فرمت : pdf (غیر قابل ویرایش)
- تعداد صفحات : 736 ص