نمایش بخش های از فایل
دانلود کتاب منطق صوری تالیف دکتر محمد خوانساری (دوره مختصر)
فرمت: pdf
تعداد صفحه : ۲۱۵
حجم: ۵۴ مگابایت
بخشی از مطالب کتاب دوره مختصر منطق صوری
و علم و اقسام آن
(تصورونصدیق) بعضی آگاهی وعلم (Connaissance) را جزو تصورات بدیهی و بنابراین مستغنی از تعریف دانسته اند و گفته اند که علم از کیفیات نفسانی و وجدانی است که هر کس آنرا بطور وضوح در خود می یابد . و بنابراین همچنانکه هر کس میداند لذت و الم و گرسنگی و تشنگی چیست، میداند که علم و آگاهی یعنی چه . وحتی جماعتی علم را غیرقابل تعریف دانسته اند(۱) و دسته ای از ایشان گفته اند تعریف علم مستلزم دور است ، زیرا هر چیزی بوسیله علم شناخته می شود و علم را باید بوسیله خود علم شناخت (۲).
امادیگران در مقام تعریف علم برآمده و گفته اند: العلم و الصورة الخلاصيلة مين الشيء عند العقل (۱). بعني علم عبارت از صورتی است که از شیء در نزد عقل یا قوه مدرکه حاصل شود. مانند علم ما يفلان شخص یا بانسان و حیوان ومثلث و کره و آهن و فلز ، و مانند علم باینکه زمین کروی است، و مجموع زوایای مثلث مساوی با دو قائمه است.
مثلا از فلان شخص که شما تاکنون ندیده و اسمش را نيز نشنیده اید ، صورتی در ذهن شما موجود نیست . اما همینکه او را دیدید و باو متوجه شدید ، صورتی از او در آینه ذهن شما بوجود می آید و در این حال شما علم و آگاهی تازهای حاصل کرده اید . پس فرق عالم و جاهل در این است که در ذهن عالم صوری بوجود آمده که ذهن مجامل فاقد آنهاست.
درواقع ذهن بمنزله آینه است که صور اشیاء در آن منتفش و مرتسم می گردد(). وجه تشابه ذهن به آینه آن است که :
اولا- تا چیزی مقابل آینه نباشد ، نقشی در آن بوجود نمی آید. ذهن هم تاتوچه بامری نکند صورتی از آن چیز در اوحاصل نخواهد شد.