فایل ممکن است بخاطر نمایش در سایت بهم ریختگی داشته باشد.
دانلود کتاب 42 اندیشه ناب اثر مارک ورنون pdf
یک الگوی اقتصادی وجود دارد که لااقل میتواند قید و بند هدیه دادن (و در ازایش هدیه گرفتن) را سست کند و آن الگوی دوستی است. مقصودم انواع و اقسام دوستی های صرف نیست که طرفین را از تنهایی به در میآورند و خوشبختانه بسیار هم رواج دارند. (با وجود آنکه آنها هم آشکارا در برابر دوستی، طلب دوستی میکنند) بلکه منظورم دوستی به عنوان یک کمال مطلوب است.
به گفتهی مونتنی، بودن یک روح در دو بدن، یا همآوا با بانگ امرسون، طرح این پرسش که «آیا تو هم همان حقیقتی را میبینی که من میبینم؟» این گونه دوستیها به ندرت پایدارند اما گهگاه دیده میشوند: به یاد بیاورید جمع بندی سقراط را در رسالهی دوستیِ افلاطون: «ما را ابله خواهند پنداشت چون گرچه با هم دوست هستیم نتوانسته ایم بگوییم دوستی چیست.»
ارسطو، که روزگاری خوشبینی تحلیل گرا بوده است در تعریف دوستی تلاش دیگری هم کرده است: تصور او از دوست به مثابهی «خودِ دیگر» تصوری فوق العاده غنی است. این تعبیر ارسطو برای دوستان معمولی نیست که خوشیها، لذتها و منافع مشترک دارند؛ غریبه های داخل خیابان هم میتوانند چنین رفاقتی با هم ایجاد کنند. بلکه در اینجا منظور از دوست خود دیگر انسان در معنای پویای آن است.
دوستان بسیار خوب بر «من» و «تو» ییشان – که دوستیهای خالص را میپراکند – غلبه میکنند و در عین حال آنها را حفظ میکنند. چراکه چنین دوستانی همزمان نزد یکدیگر «دیگری» هم هستند. پس دوستان در وضعیتی به سر میبرند که همزمان احساس یگانگی و تفاوت با یکدیگر را تجربه میکنند. اهمیت اخلاقی یک دوستی ایده آل هم ریشه در همین تعبیر دارد: چنین رفاقتی ترکیبی یگانه از خود فرد و مهر دیگری است. ارسطو در این باره نوشته است:
«دوستان با مهر ورزیدن به یکدیگر، به چیزی مهر میورزند که برای خودشان نیز خوب است. چراکه انسان خوب، با دوست کسی شدن، برای کسی که با او دوست میشود خوبی به بار می آورد.» جورجیو آگامبن این مبحث را گامی دیگر به جلو برده است.
- حجم فایل : 40 مگابایت
- فرمت : pdf (غیر قابل ویرایش)
- تعداد صفحات : 175 ص