فایل ممکن است بخاطر نمایش در سایت بهم ریختگی داشته باشد.
مقاله چگونه آموزش استراتژیهای روانی و شناختی در بهبود موفقیت در درس ریاضی دانشآموزان
فرمت: ورد ( word )
حجم: 79 کیلوبایت
مقدمه
یکی از فرایندهای برجستهای را که در حافظه صورت میگیرد، فرایند شناختی گویند . این فرایند از مرحله برداشت حسی آغاز میشود و تا بازیابی اطلاعات از حافظهی درازمدت ادامه دارد (فلاول[1]، 1985). ازآنجاییکه این فرایندها به دانستن و شناخت مربوط میشوند به آنها فرایندهای شناختی حافظه گویند. این فرایندها در سه دستهی تکرار و مرور[2]، بسط یا گسترش[3] و سازماندهی[4] تقسیم میشوند. به این فرایندها، استراتژیها یا راهبردهای شناختی گویند (سیف، 1387). هندری[5] (1994) راهبردهای شناختی را طرحها یا روشهایی برای حل یک مسئله میدانند. او معتقد است راهبردهای شناختی، یافتههایی برای پردازش اطلاعات هستند. افراد در فرایند کسب اطاعات نیازمند نظمدهی به محرکهای خارجی، فعالیت علمی و خلاق هستند و برای این منظور بهرهمندی از راهبردهای شناختی این نیاز را برآورده میکند (عباباف، 1387، ص 122).
در اقدام به درس پژوهی در سال جاری مشاهده کردیم که هر فعال آموزشی (آموزگار ) در کلاس درس می توانند روش های جدیدی برای آموزش بوجود آورد .همان طور که ما در گروه درس پژوهی خود در دومدرسه جذاب فعالیت آموزش مفهوم ساعت را با ورزش کردن آموزش دادیم که به یادگیری به صورت فعال کمک بزرگی صورت گرفت دانش آموزان با بازی کردن توانستند مفهوم آموزش ساعت را یاد بگیرند.ودر زندگی روزمره خود کاربردی کنند . بر این اساس، عنوان اقدام پژوهی حاضر این است: « چگونه آموزش استراتژیهای روانی و شناختی در بهبود موفقیت در درس ریاضی دانشآموزان پایه دوم ابتدایی دبستان نرجس مؤثر واقع شده است. » و هدف اصلی آن، ایجاد انگیزه و افزایش علاقه در دانشآموزان یاد شده نسبت به درس ریاضی و انجام فعالیت های عملکردی آن و پیشرفت فراگیران در آزمون های مثلا” مداد-کاغذی درس مورد نظر می باشد. مساله ای که در این اقدام پژوهی ذهنم را به چالش برانگیخته بود رفتار دانش آموزان در هنگام انجام تمرین وتکالیف ریاضی بود.که بی علاقه وبدون تمرکز ویا فهم آن اقدام به پاسخ می نمودند.از سوی دیگر، این تحقیق در پی آن بود تا علاوه بر افزایش علاقهمندی دانشآموزان پایه دوم دبستان نرجس شهر تربت حیدریه به درس ریاضی، میزان مهارت آنان را نیز در انجام آزمونهای عملکردی و فعالیتهای خارج از مدرسه، ارتقاء بخشد. هم چنین سعی بر آن داشتم تا میزان کاربرد مفاهیم ریاضی را در زندگی روزمره ی فراگیران افزایش داده، و به دلیل تلفیق درس یادشده با سایر دروس، موفقیت دانشآموزان در یادگیری ویادسپاری را نیز امکان پذیر سازد ودر هنگام آموزش توجه دانش آموزان بیشتر شود.خیلی با علاقه آموزش را دنبال کنند وارتباط بین مطالب قبلی ومطالب جدید باعث یادگیری عمیق تر گردد.