پیش نمایش
دانلود کتاب داستان اثر رابرت مک کی pdf
وقتی قهرمان حادثه محرک را پشت سر میگذارد وارد دنیایی میشود که قانون کشمکش بر آن حاکم است. یعنی هیچ چیز در داستان پیش نمیرود مگر از طریق کشمکش. به بیان دیگر، کشمکش برای داستان گویی حکم صدا را دارد برای موسیقی. داستان و موسیقی هر دو هنرهای زمانمند هستند و دشوارترین وظیفه خالق هنرهای زمانی این است که توجه ما را جلب کند، باعث تمرکز کامل ما شود و آنگاه ما را در زمان پیش ببرد بیآنکه گذشت زمان را احساس کنیم.
در موسیقی این تأثیر از طریق صدا ایجاد میشود. آلات موسیقی یا صداها ما را جذب میکنند و با خود میبرند، به نحوی که زمان را فراموش میکنیم. تصور کنید به یک سمفونی گوش میدهید و ارکستر ناگهان سکوت میکند چه اتفاقی میافتد؟ نخست، سردرگمی و تعجب از اینکه چرا سکوت کردهاند و سپس ناگهان در ذهن خود صدای تیک تاک ساعت را میشنویم.
ما بشدت و عمیقاً متوجه گذشت زمان میشویم و چون زمان پدیدهای شدیداً ذهنی است، اگر ارکستر فقط سه دقیقه سکوت کند به نظر ما سی دقیقه خواهد رسید. موسیقی داستان، کشمکش است. تا وقتی افکار و عواطف ما درگیر یک کشمکش باشد ساعتها در زمان پیش میرویم بی آنکه از این سفر آگاه باشیم، به ساعت نگاه میکنیم و شگفت زده میشویم. اما وقتی کشمکش ناپدید میشود ناگهان به خود میآییم.
تصاویر جذاب و چشم نواز یا موسیقی زیبای یک فیلم ممکن است تا مدت کوتاهی ما را به خود مشغول کنند اما اگر کشمکش برای مدتی طولانی به حال تعلیق درآید حواسمان از پرده منحرف میشود. قانون کشمکش چیزی فراتر از یک اصل زیباشناختی و درواقع روح و جان داستان است. داستان استعاره یا تمثیلی از زندگی است و زنده بودن یعنی زیستن در کشمکش ظاهراً بی پایان. به قول ژان پل سارتر جوهر و ذات واقعیت، کمبود است، کمبودی عمومی و ابدی.
در این جهان هیچ چیز به اندازه کافی نیست. نه غذای کافی، نه عشق کافی، نه عدالت کافی و البته نه زمان کافی. زمان به زعم هایدگر، مقوله یا عنصر بنیادی هستی است. ما در زیر سایه پیوسته کوچک شونده آن زندگی میکنیم و اگر قرار است چیزی به دست آوریم که در پایان زندگی کوتاه خود احساس خسران نکنیم باید به جنگ تمام عیار نیروهای کمبود و نقصان برویم که مانع از تحقق آرزوهای ما میشوند. (ص203)
نویسندگانی که نمیتوانند به حقیقت زندگی گذرا و ناپایدار ما پی ببرند، آنان که لذات دروغین زندگی مدرن چشمشان را خیره کرده، آنان که معتقدند اگر قواعد بازی را بدانی زندگی آسان میشود، تصویر نادرستی از کشمکش ارائه میدهند. فیلمنامههای این افراد به یکی از این دو دلیل با شکست مواجه میشود: یا کثرت کشمکشهای بی معنا و خشونت پوچ و یا فقدان کشمکشهای با معنا و نمایش صادقانه آنها.
فیلمنامه های گروه نخست نمایشگاهی از جلوه های خیره کننده صوتی و تصویریاند و توسط کسانی نوشته میشوند که در خلق کشمکش از دستورات کتب درسی پیروی میکنند. اما از آنجا که این افراد نسبت به کشمکشهای واقعی زندگی بیعلاقه یا بیتفاوت اند توجیهاتی جعلی و نخ نما برای آشفتگی حاکم برداستان خود می آفرینند
- حجم فایل : 118 مگابایت
- فرمت : pdf (غیر قابل ویرایش)
- تعداد صفحات : 575 ص