فایل ممکن است بخاطر نمایش در سایت بهم ریختگی داشته باشد.
دانلود کتاب مانه و ابژه نقاشی اثر میشل فوکو pdf
نوری که می بینند از زاویه ی روبرو و قائم است، و همانطور که می بینید، بر زن و بر تمام این بدن برهنه می تابد، و درست از جهت مخالف اش می تابد: مطلقا هیچ برجسته سازی و قالب گیری ای وجود ندارد. بدن زن درست مانند بدنهای لعاب کاری شده در نقاشی های ژاپنی است. نور مطلقا و به شدت از جهت مقابل می آید. همین نور بر صورت مرد هم می تابد، بر این نیم رخ آفیگور مردی در سمت راست هم می تابد، کاملا به طور مسطح، بدون برجستگی و بدون قالب گیری، و دو هیکل تیره، دو گت تیره ی این دو مرد، دو نقطه ی پایانی و اعلای این نوردهی از روبرو هستند، درست مانند دو بوته ای که نقاط اعلا و درخشان نوردهی درونی بودند:
نوردهی بیرونی با هیکل های این دو مرد مسدود شده و نوردهی داخلی با بوته ها تکرار شده است. این دو نظام بازنمایی، یا در واقع این دو نظام نمایش نور درون تصویر، در این جا در این پرده کنار هم قرار گرفته اند، و مجاورتشان موجب اندکی ناموزوني تصویر، ناهمگني دروني تصوير شده است؛ همان ناهمگني درونی که مانه سعی کرد به نوعی با کمک دستی که این جاست، این دست واضح که در میانه ی تصویر قرار دارد [دست متعلق به فیگور مرد سمت راست، از آن بکاهد یا شاید پررنگ اش کند – نمی دانم.
آن دو دست را که کمی قبل در پردهی در گلخانه نشانتان دادم به یاد بیاورید، که محورهای اساسی تصویر را با انگشت ها بازتولید می کردند؛ اکنون در این جا دستی دارید با دو انگشت، یک انگشت به این جهت اشاره دارد؛ یا این جهت، که دقیقا جهت نور داخلی است، نوری که از بالا و از جای دیگری می آید. و برعکس، انگشت خم شده، خم شده به سمت بیرون، روی محور تصویر، که منشاء نوری را که این جا می تابد نشان می دهد، جوری که در این دست-بازی، محورهای اساسی تصویر را مشاهده می کنید و اصل – همزمان همگرایی و ناهمگنی – ناهار در چمنزار را.
- حجم فایل : 39 مگابایت
- فرمت : pdf (غیر قابل ویرایش)
- تعداد صفحات : 99 ص