فایل ممکن است بخاطر نمایش در سایت بهم ریختگی داشته باشد.
مقاله طرح تدبير
راهنماي مديردرارتقاي كيفيت مديريت مدارس ابتدايي
فرمت: ورد (word )
حجم: 80 کیلوبایت
فهرست مطالب
فصل اول: كليات و تعاريف
مقدمه
اهميت و ضرورت
اهداف
گستره برنامه
تعاريف و اصطلاحات
فصل دوم : فرايند هاي مهم و تأثير گذاردر بهبود عملكرد مدارس
فرايند ها
تقويم اجرايي فرايند ها
نمونه فرم پيشنهادي براي تدوين برنامه عملكردي سالانه مدرسه
فصل سوم:ارزيابي و نتايج (شاخص ها و شيوه ها)
خود ارزيابي
شاخص هاي مناسب براي هدايت و ارزيابي فرايند ها (عملكرد مدرسه )
شيوه هاي ارزيابي
سخن پاياني
فهرست جداول
جدول شماره(1 ):گام هاي تدوين برنامه سالانه و عملياتي
جدول شماره( 2 ):تقويم اجرايي بهبود فرايند مديريت مدرسه
جدول شماره(3 ):نمونه فرم پيشنهادي برنامه سالانه مدرسه
جدول شماره( 4 ):نمونه فرم پيشنهادي خود ارزيابي بهبود فرايند هاي مديريت مدرسه
جدول شماره(5 ):فرم ارزيابي بهبود فرايند
جدول شماره(6 ): نمونه فرم ارزيابي بيروني فرايندي ،ويژه بازديد هاي طي سال تحصيلي بر اساس فرم ارزيابي بهبود فرايندها
فصل اول: كليات و تعاريف
مقدمه :
امروزه ارتقاء کیفیت عملکرد مدارس در کشور های مختلف به دغدغه ای اساسی تبدیل شده است . زیرا با توجه به تحولات گسترده و شتابان علم و فناوری کارکرد های مورد انتظار از مدارس دچار تغییر و دگرگونی شده است و ذینفعان برونداد های متفاوت از گذشته و متناسب با نیاز های جدید مطالبه می نمایند . بطور طبیعی پاسخگویی به این انتظارات مستلزم تامین منابع کافی و امکانات مناسب می باشد که به دلیل شرایط اقتصادی ،کاهش در آمد دولت ، شکل گیری نیاز های پیچیده و نو و برهم خوردن ترکیب اولویت ها در سطح ملی و بین المللی به رغم تلاش فراوان مدیران و مسئولین به چالشی مهم تبدیل شده است . در سال های گذشته اندیشمندان حوزه مدیریت و اقتصاد آموزش و پرورش ومدیران ارشد و سیاستگذاران نظام آموزشی جوامع مختلف برای مواجهه صحیح با این چالش راهکار های متعددی را پیشنهاد داده و یا عملیاتی کرده اند . از جمله می توان به افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی ، افزایش مشارکت بخش خصوصی در تاسیس و اداره مدارس ، جلب مشارکت اولیاء در اداره مدرسه ، کاهش هزینه های غیر ضروری( صرفه جویی) ، خودگردانی و مدیریت مبتنی بر بودجه صفر ، واگذاری به سازمان های دیگر ( مانند شهرداری ها ، شرکت ها و …)و نظایر آن اشاره کرد .
با مراجعه به گزارش ها و تحلیل های ارائه شده در خصوص هر یک از بدیل های فوق الذکر اگر چه هر یک از این راهکار ها و روش ها هر چند ناچیز و بطور مقطعی به آموزش و پرورش کمک کرده اما هیچگاه نتوانسته بطور جدی این مشکل اساسی را کاهش داده یا بر طرف نماید . برهمین اساس عده ای از صاحب نظران و مدیران برای یافتن راه حل های مناسب و پایدار در این خصوص در یک فرایند مشارکتی اقدام به انجام پژوهش های توسعه ای نموده اند که حاصل آن پیدایش الگو هایی در مدیریت بوده که اندیشه ها ، توانایی ها ، خلاقیت ها ، مهارت ها و تجارب منابع انسانی را گران بها ترین دارایی و سرمایه دانسته و مدیریت آن را مهمترین وظیفه مدیران و مدیریت تشخیص داده است که با اتکا آن می توان بسیاری از مشکلات و مسائل را بر طرف نمود . کایزن ، مدیریت کیفیت ، مدیریت کیفیت جامع و… الگو های مدیریتی که در آن عامل انسانی برخوردار از ظرفیت بی پایان فکری و چشمه جوشان راه حل های مناسب برای مسائل پیچیده و فرا پیچیده راکلیدی ترین عامل در کسب تعالی پایدار محسوب می شود .
بر همین اساس اتکاء مدیریت آموزشگاهی نیز متاثر از تحولات علمی و تجربی در حوزه های مختلف به ویژه در رشته های گوناگون مدیریت بر توانمندی ها و مهارت های نیرو های فکری قرار دارد . مدرسه محوری ، مدارس جامعه محور ، مدارس پیشرو، مدارس یادگیرنده و … در سایر جوامع و همچنین در ایران در راستای این تاثیرات بوده اند . در تمام الگو های جدید منابع انسانی کانون و مرکز ثقل مدارس در انجام ماموریت ها و وظایف سازمانی مدارس می باشند . زیرا نیروی انسانی است که با استفاده از امکانات و وسایل موجود ، تعامل سازنده با همکاران و محیط پیرامونی و با نگاه به آینده در جهت رشد و بهبود فرایند ها ، با اشتراک مساعی علمی –تجربی ،برنامه استراتژیک مدرسه را تنظیم و اجرا نموده و میزان تحقق آن را با نگاه واقع بینانه ارزیابی کرده و از نتایج آن در جهت بهبود مستمر بهره برداری می نماید . اینجاست که به اذعان خیلی از مدیران ، مدیریت مدرسه یعنی مدیریت منابع انسانی و تسهیل شرایط شکل گیری مسیر همراستا و جمع افزا برای مجموعه تلاش ها و اقدامات آنان در تحقق اهداف است .
در اين راستا وزارت آموزش و پرورش بهبود عملکرد مدیریت آموزشگاهی را عاملی مهم در ارتقاء کیفیت آموزش وپرورش دانسته و آن را به عنوان یکی از سیاست های بهبود کیفیت اعلام کرده است . الگوی تعالی مدیریت مدرسه که توسط مدیران و کارشناسان ارشد آموزش و پرورش براي عملياتي کردن این سیاست طراحی گردیده است ، هم اكنون در تعداد2378 واحد آموزشي ابتدايي در حال اجرا مي باشد. اميد است با اجراي محدود اين برنامه ،ظرفيت ها،مزيت ها و مشكلات احتمالي شناسايي شده و بتواند تجربه ي آزمون شده اي را در اختيار ساير مديران قرار دهد.اما از آنجا كه اين طرح در 5 درصد مدارس اجرا مي شود ، ضرورت دارد در خصوص چگونگي انجام كار ها و فعاليت هاي ساير مدارس دوره ابتدايي تجديد نظرشده ، با رويكرد باز مهندسي نسبت به بهبود ،اصلاح و تقويت فرآيند هاي اثر بخش در كيفيت مديريت آموزشگاهي اقدام شود .